TOKYO STREET MENYAMBUT ULANG TAHUN KE-11 SEMPENA 40 TAHUN DASAR PANDANG TIMUR


Pandang ke timur dan raikan Jepun di Tokyo Street, kawasan bertema Pavilion KL, sambil meraikan ulang tahunnya yang ke-11. Bersempena dengan 40 tahun Dasar Pandang Ke Timur (LEP), perayaan Tokyo Street tahun ini menjanjikan banyak aktiviti, kebudayaan, membeli-belah dan makanan Jepun, betul-betul di tengah-tengah Bukit Bintang!


'Art of Kimono' adalah acara kemuncak utama Ulang Tahun ke-11 Tokyo Street. Mulai sekarang hingga 31 Julai di Centre Court, pameran 'Art of Kimono' yang julung kali diadakan menampilkan lebih daripada 100 helai kimono Jepun, yukata dan pakaian gabungan Jepun yang menggabungkan budaya pop dan elemen batik Malaysia. Pilihan karya indah ini dipamerkan dalam pertunjukan fesyen 'Art of Kimono' yang menakjubkan dari Selasa hingga Ahad di Centre Court.


Mulai sekarang hingga 31 Julai, lawati kedai pop up artis Jepun yang dipilih dan disusun khas. Saksikan pelbagai peralatan makan buatan tangan, barangan hiasan, aksesori, beg, tuala, penjagaan kulit dan produk kecantikan.

Libatkan diri dalam aktiviti kebudayaan Jepun dengan bengkel seperti Pembuatan Kain Tradisional Jepun, Pembuatan Aksesori Fabrik Jepun Tradisional, Pembuatan Aksesori Lolita Jepun, Cara Menggunakan Furoshiki dan Pengalaman Permainan Jepun Tradisional Katanuki. Bersolek sebagai Lolita, atau cuba Yukata Jepun tradisional untuk mengambil gambar sambil mengagumi hiasan Jepun di Centre Court dan Tokyo Street.


Sambutan ulang tahun ke-11 Tokyo Street telah dilancarkan hari ini pada acara perayaan bersama Tetamu Kehormat Tuan Yang Terutama Katsuhiko Takahashi, Duta Jepun ke Malaysia, ditemani isterinya Puan Mami Takahashi, dalam lawatan rasmi pertama pertama mereka ke Pavilion KL sejak ketibaan rasmi mereka di Malaysia pada Disember 2021. Turut hadir bagi melancarkan perayaan tersebut ialah Puan Sri Cindy Lim, Pengerusi Eksekutif Kuala Lumpur Pavilion Sdn Bhd; Dato’ Maznah Jalil, Lembaga Pengarah Pavilion REIT; Cik Kung Suan Ai, Pengarah Pemasaran Pavilion KL; dan Cik Vichelle Woon, Ketua Pemasaran, Kad Serantau, Perkhidmatan Kewangan Komuniti Kumpulan Maybank.


“Memandangkan tahun ini menandakan ulang tahun ke-40 ‘Dasar Pandang ke Timur’ Malaysia, kami berharap dapat mengukuhkan hubungan dua hala antara Malaysia dan Jepun. Tokyo Street bukan sahaja menempatkan jenama runcit dan F&B Jepun, kami juga bekerjasama dengan rakan perniagaan Jepun untuk mempamerkan kekayaan budaya, warisan dan teknologi Jepun,” kata Kung Suan Ai, dalam ucapan yang disampaikan bagi pihak Puan Sri Cindy Lim.


Sebagai sebahagian daripada perayaan hari ini, tetamu dihidangkan dengan persembahan gendang tradisional Jepun, serta upacara pecah tong sake dan pemotongan kek sebelum diberi lawatan eksklusif pameran 'Art of Kimono' dan kedai pop up Jepun di Centre Court sebelum meneruskan ke Tokyo Street.


Sejak dibuka pada 2011, kawasan yang memenangi anugerah ini telah menjadi terkenal kerana menggabungkan unsur tradisional dan aspek budaya moden dan suasana dinamik Jepun. Mulai sekarang hingga 26 Ogos, pembeli juga akan dibawa ke jalan-jalan Harajuku di Tokyo Street, di mana mereka boleh menikmati masakan Jepun di gerai pop up yang menjual bento sushi, Yatai Ramen dan teh hijau di Event Atrium Tokyo Street pada Level 6.


Pembeli boleh menyelami budaya popular Jepun di salah satu konvensyen animasi, komik dan permainan terbesar di Malaysia, AniManGaki, yang diadakan di Tokyo Street sehingga 31 Julai. Pemakai cosplay, pencinta anime, peminat komik, gamer, penari dan pembeli awam juga boleh menonton cosplay, pertandingan tarian dan persembahan muzik secara langsung AniManGaki pada 30 dan 31 Julai. Jamu mata anda untuk melihat cosplayer popular Malaysia Hakken, YingTze dan Preston dalam sesi bertemu sapa khas AniManGaki!


Kagumi paparan menakjubkan koleksi anime edisi terhad, pakaian cosplay, prop dan motosikal yang menampilkan anime eksklusif. Jangan lupa untuk membeli-belah di Pasar AniManGaki di mana pembeli boleh membeli patung edisi terhad, kraf tangan, Ichiban Kuji dan Gachapon. Selepas meneroka aktiviti menarik dan pop timbul di Tokyo Street, duduk dan nikmati hidangan Jepun yang lazat di salah satu daripada banyak restoran di Tokyo Street. Jangan lupa untuk melihat promosi dan diskaun eksklusif kepada pembeli yang menjamu selera.


Sewa kimono atau yukata di Kuma Yukata untuk merakam gambar di Nakamise yang terkenal di Tokyo Street – deretan kedai yang menarik dengan kemasan kayu yang diilhamkan daripada Jalan Nakamise-dori yang terkenal di Jepun. Atau menyimpan kenangan perjalanan anda ke Tokyo Street dengan mengambil gambar tanglung Asakusa ikonik presint yang diilhamkan oleh Tanglung Kaminarimon Kuil Senso-ji di Jepun.

Comments

Popular posts from this blog

FOODPANDA MALAYSIA LANCAR INISIATIF RAMADAN BERSAMA COCA-COLA MALAYSIA DAN VIU MELALUI KEMPEN ‘BAKUL MAKANAN’ DI SELURUH NEGARA