ISU PRIVASI DUNIA MAYA DALAM FILEM “ANON” HUJUNG MINGGU INI DI TV2


Mengangkat kisah seorang detektif bermasalah di dunia futuristik dan menemui seorang wanita muda yang telah mengelakkan sistem ketelusan kerajaan, Radio Televisyen Malaysia (RTM) membawakan kepada penonton TV2 sebuah filem fiksi ilmiah, “Anon” pada 28 Januari ini, pukul 9.00 malam.

Filem arahan dan ditulis oleh Andrew Niccol ini yang dibintangi oleh Clive Owen dan Amanda Seyfried berlatar kisah berlaku dalam masa terdekat, manusia hidup dalam masyarakat dystopian yang maju dari segi teknologi. Kerajaan memerlukan setiap orang menerima implan okular yang merekodkan semua yang mereka lihat. Implan menyediakan paparan tambahan realiti kepada pengguna dengan maklumat tentang sesiapa sahaja dan apa sahaja yang mereka mungkin lihat, serta merekodkan pandangan pengguna. Siasatan terhadap jenayah menyamai detektif yang menyemak video dan menilai sama ada pelaku yang didakwa tidak bersalah atau bersalah.

Pada suatu hari, Sal Friedland (Owen), seorang detektif dengan pasukan polis metropolitan, bertembung dengan seorang wanita muda (Seyfried) yang mencetuskan gangguan pada implan okularnya, kerana tiada data mengenainya diperolehi. Apabila dia menyemak rekodnya sendiri pada hari itu, dia mendapati setiap bingkainya telah dipadamkan secara misteri.

Di tempat kerja, Sal diserahkan beberapa kes pembunuhan di mana rekod visual kematian mangsa sendiri digantikan dengan sudut pandangan pembunuh, sekali gus menyembunyikan identiti pembunuh. Pada adegan pembunuhan yang lain, Sal mengejar pembunuh yang jelas hanya untuk hampir dibunuh apabila mereka menggodam implannya dan mengubah apa yang dilihatnya dalam masa nyata.

Ketika itu kesemua mangsa mengupah seseorang yang mempunyai kepakaran untuk memadamkan kepingan rekod visual mereka yang sama ada memalukan atau menjelikkan. Detektif menentukan bahawa wanita tidak dikenali yang ditemui Sal sebelum ini mempunyai keupayaan untuk memanipulasi sistem dengan cara ini, menjadikannya suspek utama mereka.


Sal menyamar, mencipta sejarah palsu sebagai broker saham yang terlibat dalam hubungan sulit dengan seorang wanita. Menggunakan ini sebagai alasan untuk perkhidmatannya, dia membuat hubungan dengan wanita itu - yang menggunakan pemegang 'Anon' - dan meminta agar pertemuannya dengannya dipadamkan. Dengan pasukannya bersiap sedia di apartmen bersebelahan, rancangan awal untuk menangkap Anon gagal apabila dia berjaya menutup jejaknya.

Sal dan Anon kemudiannya menjalin hubungan cinta. Semasa percubaan kedua, dia menemui identiti sebenar Sal dan melarikan diri. Mereka mengesyaki salah seorang rakan sekerja Sal telah terlibat. Anon mula mengganggu Sal kerana pengkhianatannya, menyeksanya dengan memadamkan ingatannya tentang anak lelakinya yang telah mati. Tambah memburukkan keadaan dia berhadapan dengannya selepas jirannya mati dengan peluru dari pistol Sal membuatkan dirinya disingkirkan dari kes itu.

Walaupun berada di bawah tahanan rumah, Sal menjejaki Anon ke apartmennya dan memberitahunya bahawa dia sedang disiasat kerana berbilang pembunuhan. Dia mendedahkan bahawa dia sudah mengetahui perkara ini dan bahawa dia sedang diintai oleh penggodam lain dengan set kemahiran yang serupa. Anon menunjukkan kepada Sal rakaman videonya mengenai operasi kedua, di mana rakan sekerjanya dibunuh, seolah-olah membuktikan bahawa dia tidak bersalah. Selepas menunjukkan kepada Sal rekodnya, dia melarikan diri semula.

Percaya Sal telah terlibat secara peribadi, pegawai atasannya menggantungnya daripada tugas aktif. Pembunuh sebenar cuba membunuhnya di apartmennya, mendedahkan dirinya sebagai Cyrus (O'Brien), salah seorang pakar teknikal dari jabatan polis. Cyrus telah taksub dengan Anon selama bertahun-tahun; dia membunuh sesiapa sahaja yang melakukan hubungan dengannya kerana cemburu dan memadamkan setiap jejaknya.


Semasa pertengkaran fizikal antara Cyrus dan Anon, Sal mengeluarkan senjatanya tetapi menyedari bahawa Cyrus melihat apa yang dilihatnya dalam masa nyata. Untuk mengalahkan kelebihan ini, Sal menembak secara tiba-tiba ke arah Cyrus dan berjaya membunuhnya. Lalu apakah kesudahannya? Ikuti pengakhirannya di TV2.

Comments

Popular posts from this blog

SERTAI KEMERIAHAN ’HELLO NU SENTRAL’ BERSAMA BINTANG TERHEBAT TEMPATAN PADA 27 APRIL INI!

"CHECK, CONFIRM, CONSULT AND CHANGE" UNTUK MEMERANGI PRADIABETES

FIRETALK 2024 BY NOURUL DEPP KEMBALI SUNTIK MOTIVASI, UBAH MENTALITI