BRONT PALARAE DUTA BARU MIFFEST & ANUGERAH MGGA KETIGA



Festival Filem Antarabangsa Antarabangsa Malaysia (MIFFest) dan Anugerah Global Golden Malaysia (MGGA) telah dilancarkan dalam sebuah sidang akhbar di Bilik Saphire, Dorsett Hartamas, Kuala Lumpur.

Cik Sinje Lee akan tetap menjadi duta dan terus menyokong perjuangan anugerah ini. Selain daripada itu, juga memberi penghormatan bahawa Encik Bront Palarae telah menerima undangan dan akan menyertai sebagai duta MIFFest ke-3 dan MGGA.


Ini adalah kali pertama bagi Bront untuk mengambil peranannya sebagai duta acara anugerah. Sebagai pelakon, pengeluar dan pembuat filem, beliau berkongsi perjalanannya dalam pembuatan filem dengan media dan tetamu undangan. Sinje gembira dan penuh semangat bahawa acara-acara ini memasuki edisi ketiga dan mendapatkan lebih banyak sokongan daripada orang awam dan jabatan kerajaan tahun ini.


Acara kali ini disokong oleh Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia (KKMM); FINAS; Kementerian Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan Malaysia (MOTAC) dan Jabatan Kebudayaan Taiwan. MIFFest ke-3 mengumumkan tarikh yang akan diadakan dari 14 Julai 2019 hingga 19 Julai 2019 (lokasi akan disahkan kemudian), manakala MGGA akan diadakan pada 20 Julai 2019, di Istana Budaya. Tujuan MIFFest dan MGGA adalah untuk membina platform komunikasi bagi pembuat filem global dan untuk mempromosikan industri filem, persembahan seni dan budaya Malaysia ke dunia.


"Kemanusiaan" sebagai tema dan mesej utama untuk MIFFest dan MGGA, lebih-lebih lagi "The Journey", adalah konsep yang diwujudkan untuk mewakili tumpuan dalam Film and Filmmaking Journey. Tujuan utama Festival Filem Antarabangsa Malaysia adalah untuk membawa filem-filem terbaik di seluruh dunia yang mempunyai perasaan kemanusian sejati kepada para penonton.

"Acara ini meraikan keunikan dan kemanusiaan. Untuk mengenali dan menghormati kecemerlangan manusia melalui filem-filem yang memberi inspirasi dan menerangkan semangat manusia. MIFFest dan MGGA membantu mempromosikan pelancongan dan kepelbagaian seni dan budaya Malaysia kepada penonton global, ia juga bertujuan untuk memperkukuh kedudukan Malaysia sebagai hab kreatif utama filem dan panggung wayang di rantau ASEAN", jelas Joanne Goh, Pengerusi MIFFest dan MGGA.


Untuk menemui pembuat filem muda yang punyai bakat tersembunyi, festival ini menganjurkan Pertandingan Filem Pendek Ketiga 3MIFFest. Pertandingan ini dibuka kepada peserta yang berumur 18 tahun ke atas pada waktu penyertaan. Filem pendek yang memenangi dan mengambil bahagian akan diberi peluang untuk menayangkan filem mereka semasa MIFFest di pawagam TGV terpilih.

Sila lawati laman web rasmi di http://www.mgga.com.my/ dan http://miffest.com.my untuk maklumat lanjut.

Comments

Popular posts from this blog

SERTAI KEMERIAHAN ’HELLO NU SENTRAL’ BERSAMA BINTANG TERHEBAT TEMPATAN PADA 27 APRIL INI!

"CHECK, CONFIRM, CONSULT AND CHANGE" UNTUK MEMERANGI PRADIABETES

FIRETALK 2024 BY NOURUL DEPP KEMBALI SUNTIK MOTIVASI, UBAH MENTALITI