RAIKAN CINTA DENGAN MALAYSIA BERSAMA AGODA



Perasaan cinta bagaikan dapat dirasakan di udara! Coklat, jambangan bunga dan makan malam diterangi cahaya lilin; putaran lagu-lagu cinta romantis dan dedikasi lagu sepanjang hari dan malam. Ya, Hari Valentine atau Hari Memperingati Kekasih kini telah tiba. 

Hari Valentine lazimnya disambut bersama orang tersayang. Namun begitu, apa kata anda raikannya dengan sesuatu yang berbeza pada kali ini? Sempena Hari Valentine ini, Agoda, salah satu platform percutian digital yang paling berkembang maju di dunia, berkongsi enam perkara yang boleh membuatkan anda jatuh cinta dengan keunikan negara Malaysia.

Santapan sepanjang masa.


Khabarnya, rakyat Malaysia hanya makan sekali dalam sehari – bermula pada waktu pagi dan tidak terhenti sehingga waktu tidur! Walaupun ia agak tidak masuk akal, tetapi sebilangan besar rakyat Malaysia pasti boleh memahami perkara yang unik ini. Makan sememangnya satu perkara yang mengujakan rakyat Malaysia. Sebuah negara yang diberkati dengan pelbagai restoran yang dibuka 24-jam, Malaysia adalah satu syurga kulinari yang mempamerkan pelbagai citarasa dan makanan istimewa semua etnik. 

 Seven Terraces Hotel

Untuk campuran budaya yang meriah, terokailah George Town – ibu negeri Pulau Pinang di mana gerai makanan di jalanan menjadi tarikan utama penduduk tempatan serta pelancong asing. Daftar masuk ke Seven Terraces Hotel, sebuah hotel yang diubahsuai daripada deretan rumah Anglo-Cina yang dibina pada kurun ke-19 dan kini dihiaisi dengan perabot Peranakan Cina yang mewah. Hotel ini terletak berhampiran Jalan Chulia yang terkenal dengan gerai-gerai makanan tempatan yang menarik.


Nikmatilah “Raja Segala Buah-buahan”


Di Malaysia, Durian dinobatkan sebagai “Raja Segala Buah-buahan”. Dengan aromanya yang kuat serta rasanya yang unik, Durian terkenal sebagai ikon budaya dan merupakan makanan istimewa di negara ini. Di antara 134 jenis durian yang berdaftar[1], Musang King, D24 dan XO yang boleh didapati di Malaysia adalah varian yang paling popular. Maka tidak hairanlah bahawa terdapat permintaan yang tinggi untuk buah Durian bukan sahaja dari dalam negara, malah dari China dan negara jiran lain.

Casabrina Vacation Villas

Kembaralah ke bandar Raub, di negeri Pahang pada musim durian yang bermula dari bulan Jun sehingga Ogos. Jadikan Casabrina Vacation Villas, sebuah villa yang indah dan tenang yang dikelilingi oleh rimbunan pokok-pokok yang menghijau sebagai tempat penginapan anda. Selain daripada mendapatkan buah Durian yang terbaik, anda juga boleh menikmati aktiviti-aktiviti yang disediakan di sini seperti berakit arus deras dan trekking dalam misi mencari Rafflesia, bunga yang terbesar di dunia.


Ipoh – Di mana bakat-bakat tempatan bercambah.


Terdapat ramai juga selebriti bertaraf antarabangsa yang berasal dari Malaysia. Antara mereka adalah pelakon veteran TVB, Mimi Chu; Tan Sri Dato’ Seri Michelle Yeoh, pelakon sensasi yang memainkan watak ibu dan wanita kaya dalam filem blokbuster Hollywood; dan Datuk Jimmy Choo, pengasas jenama fesyen mewah yang menjadi kegilaan bintang-bintang Hollywood. Antara mereka, dua daripada selebriti ini adalah anak kelahiran Ipoh.

HomestayIpoh – Octogon

Bandaraya Ipoh adalah sebuah lokasi percutian yang unik dan wajib diterokai. Kunjungilah HomestayIpoh – Octogon untuk percutian hujung minggu bagi menikmati aktiviti-aktiviti menarik yang ditawarkan di bandaraya ini.


Satu bahasa untuk menghubungkan semua bahasa.


Kepada pelancong asing, “bahasa rojak” mungkin adalah sesuatu yang pelik dan mengelirukan. Hanya di Malaysia sahaja anda berpeluang mendengar pengunaan empat jenis bahasa iaitu Bahasa Melayu, Cina, Tamil serta Inggeris di dalam satu ayat. Apa yang unik adalah bahasa campuran ini dapat difahami oleh majoriti rakyat tempatan, dan seterusnya menjadi lambang perpaduan kaum di Malaysia.

 Kuala Lumpur Journal Hotel

Anda boleh dengari perbualan tersebut di lokasi santai seperi di taman-taman selera. Salah satu taman selera yang terkenal pusat bandaraya Kuala Lumpur terletak di Jalan Alor. Alami sendiri penggunaan “bahasa rojak” sambil menikmati hidangan tempatan yang enak di sini. Bermalamlah di Kuala Lumpur Journal Hotel yang tidak jauh dari tempat-tempat yang menjadi tumpuan ramai di Kuala Lumpur.


Kirimkan surat dari dasar laut


Perkembangan teknologi sumber maklumat telah menghasilkan internet kelajuan tinggi, sistem pesanan ringkas dan kewujudan emel. Namun, semua itu tidak dapat dibandingkan dengan keterujaan ketika menerima sepucuk surat atau nota tulisan tangan. Di Malaysia, walau ke hujung dunia, atau ke dasar laut, anda masih boleh mengirim sepucuk surat kepada yang tersayang!


Terdapat bukan satu, malah DUA peti surat yang berfungsi di dasar laut untuk anda kirimkan surat atau poskad kepada sesiapa sahaja di serata dunia. Salah satunya terletak di Pulau Mataking, permata Laut Sulawesi di pinggiran pantai timur Sabah. 

Terkenal di kalangan penyelam dan pelancong, pulau ini adalah tempat pertama di Malaysia yang menawarkan khidmat ‘Pejabat Pos Di Dasar Laut’ yang juga dikenali sebagai ‘Pos Kapal Karam’. Menginaplah di the Reef Dive Resort, sebuah tempat peranginan indah yang tersembunyi. Ia juga adalah pintu masuk ke alam bawah laut yang mengagumkan. Hantarkanlah surat bawah laut pertama anda dari sini!


Bagaikan di puncak dunia.

Dengan ketinggian 4,095 meter, Gunung Kinabalu adalah salah satu puncak tertinggi di Asia Tenggara yang menjadi kebanggaan Malaysia. Pendakian ke puncak biasanya mengambil masa dua hari satu malam. Segala penat lelah semasa pendakian pasti akan hilang tatkala menyaksikan terbitan matahari di puncak gunung!

Spring Garden Villa

Kepada yang lebih gemarkan aktiviti santai pula, menginaplah di Spring Garden villa di Kundasang, di mana anda boleh nikmati pemandangan Gunung Kinabalu yang tidak terhalang. Villa ini juga terletak tidak jauh dari Taman UNESCO Kinabalu yang menjadi habitat kepada sehimpunan besar flora dan fauna .


Comments

Popular posts from this blog

COMBAT BAZE MEMBAWA PENGALAMAN REKREASI PENUH AKSI DI MALAYSIA

"CHECK, CONFIRM, CONSULT AND CHANGE" UNTUK MEMERANGI PRADIABETES

IQIYI TAMPILKAN DRAMA BERSIRI 'RESTU' LAKONAN REMI ISHAK, WANNA ALI, SITI ELIZAD, ELIZABETH TAN, DAN RAMAI LAGI

POWER ROOT TERUS MENYUMBANG KEPADA TABUNG KEMANUSIAAN PALESTIN MEDIA PRIMA

PROGRAM BAHARU ‘THE HARDEST SINGING SHOW’ CABAR VOKAL DAN KREATIVITI PENYANYI HEBAT TEMPATAN DI ASTRO