LEONA CHIN DAN MORAC GO KART 1 UTAMA MEMPERKENALKAN THE PINK STUFF SODI LADIES CUP!


Sukan permotoran adalah sesuatu yang harus dinikmati oleh semua lapisan masyarakat, tanpa mengira faktor umur atau jantina. Dalam usaha untuk menggalakkan dan memotivasikan lebih ramai wanita untuk mengambil bahagian dalam sukan permotoran, Morac Go Kart Track 1 Utama bersama Cik Leona Chin telah bergabung tenaga dalam menganjurkan ‘The Pink Stuff SODI Ladies Cup’ buat julung kalinya. Pertandingan istimewa ini adalah yang pertama seumpamanya di mana ia terbuka secara eksklusif untuk wanita supaya mereka boleh bersaing dan menyerlahkan bakat terpendam mereka dalam sukan permotoran.

Acara tersebut berlangsung di trek Morac Go Kart 1 Utama dengan sokongan Motorsports Association of Malaysia (MAM). Trek go kart sepanjang 420 meter mungkin dianggap trek yang pendek bagi sesetengah orang, namun 17 sudut tepi yang berada di atas landasan trek agak mencabar untuk direntasi. Kejohanan ini akan menampilkan tiga pusingan pertandingan, dengan pusingan pertama berlangsung Sabtu, 1 Oktober 2022.

Kejohanan ini dibuka kepada orang awam dan mempunyai empat kategori untuk memberi persaingan yang adil kepada para peserta. ‘Karters’ yang berpengalaman akan bersaing dalam kategori ‘Expert’, manakala peserta yang baru akan bertarung antara satu sama lain dalam kelas ‘Novice’. Kategori khas turut diperkenalkan untuk rakan media, dan kategori Selebriti realme dikhaskan untuk KOL dan para ‘Influencer’.

Kejohanan pusingan pertama mendapat sambutan yang menggalakkan di mana seramai 44 peserta mendaftar untuk acara tersebut. Mereka diberi masa 10 minit untuk belajar dan membiasakan diri dengan trek, sebelum menuju ke sesi kelayakan selama 5 minit. Ia merupakan detik yang mencabar bagi para peserta kerana mereka menghadapi permukaan yang basah semasa dua sesi pertama disebabkan hujan yang lebat pada awal pagi. Perlumbaan itu, bagaimanapun, memberikan cabaran yang sama sekali berbeza apabila langit kembali cerah, di mana permukaan trek telah kering namun cuaca panas terik.

Dalam perlumbaan sebanyak 30 pusingan, remaja cilik Nurul Auni Nasharuddin muncul sebagai pemenang dalam kategori Expert, menamatkan perlumbaan di hadapan Dr. Latun Fatin Lyana dan Wan Farrahrunissa. Kategori Novice dibahagikan kepada dua, dengan Coleen Tan muncul sebagai pemenang dalam Novice A. Siti Nor Aminah menamatkan perlumbaan di tempat kedua, diikuti Najwa di tempat ketiga. Dalam Novis B, Siti Khadijah mengatasi pesaingnya untuk menduduki tempat pertama dalam kelasnya. Putri Razana merupakan naib juara pertama dalam kategori itu, dengan Annes Chua menduduki tempat ketiga.

Kategori Selebriti realme menyaksikan Emitsa Shirazi menjadi juara dengan menewaskan DJ Jeana ke garisan penamat. Tempat ketiga di atas podium diraih oleh Mira Rizam. Dalam kalangan rakan Media, wakil World of Buzz, Cik Dorathy Anne melepasi bendera dam putih justeru menamatkan perlumbaan di hadapan wakil Harian Metro Cik Nurul Husna di tempat kedua, dan wakil Femag Online Cik Siti Balqis di tempat ketiga.

Selain daripada aksi karting dalam kehidupan sebenar, perlumbaan itu juga dijalankan di dunia maya di Simulator Raceroom di mana dua unit simulator digunakan dalam acara tersebut. Sambil menunggu giliran berlumba atau meluangkan masa para peserta dan pelawat dapat mengalami eSports melalui simulator perlumbaan, dan ada juga yang berjaya meraih trofi cabaran serangan masa yang diadakan untuk memeriahkan lagi acara itu.

"Saya sangat gembira melihat semangat dan tahap persaingan yang ditunjukkan oleh para peserta, dan kami berharap kami dapat memberi inspirasi kepada lebih ramai wanita untuk tampil dan mencuba sukan permotoran!" kata Cik Leona.

Para peserta dan pelawat bersetuju bahawa acara ini amat meriah dan tidak membosankan walau sesaat pun kerana ada sahaja aktiviti-aktiviti lain yang boleh dibuat seperti cabutan bertuah, muatnaik selfie ke Instagram The Pink Stuff untuk memenangi Ipad dan seleksi ‘door gift’ yang lumayan.

Ia merupakan pusingan pembukaan yang hebat untuk kejohanan kerana bilangan peserta yang menggalakkan telah keluar untuk mengambil bahagian dalam Pusingan 1. Pusingan 2 Piala Wanita SODI Pink Stuff akan berlangsung pada 12 November, diikuti dengan Perlawanan Akhir pada 2 Disember.

Comments

Popular posts from this blog

"CHECK, CONFIRM, CONSULT AND CHANGE" UNTUK MEMERANGI PRADIABETES

COMBAT BAZE MEMBAWA PENGALAMAN REKREASI PENUH AKSI DI MALAYSIA

SERTAI KEMERIAHAN ’HELLO NU SENTRAL’ BERSAMA BINTANG TERHEBAT TEMPATAN PADA 27 APRIL INI!