BRITISH COUNCIL MERAIKAN ULANG TAHUN KE-75 DI MALAYSIA DENGAN PELBAGAI AKTIVITI MENARIK SEPANJANG TAHUN 2023

Tahun ini menandakan 75 tahun British Council di Malaysia dan sejak membuka pintunya di sini pada 1948, British Council terus mencipta peluang untuk United Kingdom (UK) dan Malaysia melalui pendidikan, penyelidikan, pengajaran bahasa, sains, perusahaan dan seni. Ia menghubungkan dan memperkasakan orang dari seluruh negara untuk berinovasi untuk diri sendiri, institusi, komuniti dan dunia.

Dari kiri Danial Rahman, Pengarah Pejabat CEO, Sunway Education Group, David Wallace, Timbalan Pesuruhjaya British di Kuala Lumpur, Arinah Najwa, Pengarah Bower Group Asia Malaysia, Claytan Tan Ju Chiae, Pengurus Besar Kanan, Kumpulan Pembangunan Organisasi, Human Resource Sunway Group, Patrick Horgan, Pengarah Rangkaian Global, Rolls Royce, Jazreel Goh, Pengarah British Council Malaysia

British Council memulakan sambutan jublinya pada 24 Februari dengan majlis makan malam untuk lebih 100 rakan kongsi dari seluruh sektor awam dan swasta di Malaysia, serta alumni dan pemimpin UK di dalam bidang pendidikan, seni dan sains. Sebagai sebahagian daripada perayaan ulang tahun, British Council juga menganjurkan Simposium Alumni UK dan Pameran Kerjaya berprofil tinggi di M Hotel and Resort di Kuala Lumpur.

Ketua Pegawai Eksekutif British Council, Scott McDonald, membuat lawatan sulungnya ke Malaysia dalam peranannya sebagai sebahagian daripada ulang tahun tersebut dan berasa amat berbangga dengan kejayaan organisasi tersebut di negara ini. Beliau berkata: “Sungguh merendah diri untuk melihat bagaimana walaupun selepas 75 tahun, British Council Malaysia terus membolehkan kedua-dua negara kita berhubung, mendapatkan kepakaran dan inspirasi antara satu sama lain dan menyediakan peluang kerjasama dalam bidang seni, pendidikan dan sains. Setiap hari, British Council dan rakan kongsinya yang dipercayai, termasuk kerajaan, institusi dan pengamal di Malaysia dan di UK, bersama-sama mencipta masa depan yang lebih baik dan menarik untuk kita semua.”

Mengulas lanjut mengenai impak kerjasama antarabangsa bersama, Scott menambah, “Pandemik baru-baru ini telah banyak mengukuhkan kes untuk perkongsian dan kerjasama antarabangsa. Usaha British Council Malaysia untuk membawa pakar, pengamal dan pembuat dasar serantau dan global bersama-sama secara digital menggambarkan wawasan dan kebolehsuaian pasukan kami dan menetapkan aras untuk diplomasi budaya dan pendidikan antarabangsa untuk 75 tahun yang akan datang."

Scott berada di Kuala Lumpur untuk bertemu dengan kakitangan British Council di Malaysia dan rakan kongsi, termasuk wakil kanan Sunway – Lancaster University, ahli rangkaian alumni Malaysia-UK, ceramah umum di Sunway University dan beliau juga akan muncul di BFM Radio's The Breakfast Grille Show esok, 28 Februari, jam 8 pagi untuk bercakap tentang hubungan UK – Malaysia dan nilai penglibatan budaya.

Sorotan kejayaan British Council di Malaysia baru-baru ini termasuk:
Sebagai sebahagian daripada sambutan ulang tahunnya selama setahun, British Council Malaysia juga menjemput orang ramai untuk menyertai sambutan tersebut di dalam beberapa siri aktiviti dan pertandingan sepanjang tahun ini. Untuk mengetahui lebih lanjut, nantikan maklumat terkini di saluran media sosialnya:

Instagram: @my.british
Twitter: @my.british

Atau layari laman web British Council Malaysia di www.britishcouncil.my

Comments

Popular posts from this blog

WESTLIFE BAKAL KEMBALI KE MALAYSIA UNTUK KONSERT WESTLIFE THE HITS TOUR 2024 DI RESORTS WORLD GENTING