SENSASI SURROUND PERSEMBAHAN MUZIK LIVE DI TGV CINEMAS



Memperkenalkan pilihan baru dalam dunia hiburan muzik, sebuah perjanjian eksklusif antara Lakefront Xperience (LFx) dan TGV Cinemas telah diumumkan hari ini. Dengan kerjasama ini, satu siri acara muzik secara live akan berlangsung di TGV Cinemas di seluruh Malaysia. Apa yang membuatkan persembahan ini berbeza adalah teknologi LFx, yang membolehkan para penonton mengalami pengalaman menikmati persembahan artis kegemaran mereka dengan bunyi surround dan visual yang lebih besar - yang pertama di dunia. 

Bintang hip-hop tempatan Zamaera mempamerkan teknologi LFx dan akan menjadi yang pertama untuk membuat tour menjelajahi cara terbaru persembahan live ini.


Jelas diketahui umum bahawa "Content is King", dan dengan banyaknya kandungan video dan audio begitu mudah diakses, ia adalah satu fenomena antarabangsa yang genre kandungan baru. Kandungan eksperimen adalah batasan seterusnya seperti yang dibuktikan oleh pengumuman yang paling menggembirakan tahun ini di pameran Consumer Electronics Show - Sony memperkenalkan 360 Reality Audio, sebuah jenama format baru untuk membuat muzik kedengaran seperti dimainkan di hadapan anda.

Begitu juga, ciptaan jenama tempatan LFx, bersama-sama dengan TGV Cinemas mempelopori pertunjukan muzik langsung yang pertama, pengalaman 'live' yang lebih mendalam, interaktif dan berbeza dari persembahan-persembahan sebelumnya.

Dicipta oleh Bryan Tan, LFx direka bentuk dengan falsafah menaiktaraf muzik dan prestasi muzik secara langsung dalam bunyi surround. Walaupun muzik yang dihasilkan dalam bunyi surround adalah perkara biasa dalam skor filem, ia tidak pernah dilakukan untuk persembahan muzik secara langsung.

Dari segi teknikal, artis yang ingin melakukan persembhan LFx perlu menghasilkan unsur-unsur muzik mereka di dalam bunyi surround di studio profesional sebelum persembahan mereka. Sudah tentu, setiap artis juga perlu merancang unsur visual pilihan mereka untuk memanfaatkan sepenuhnya skrin teater besar yang tersedia untuk mereka.


"Muzik adalah peribadi kepada orang ramai dan sering kali menonton persembahan secara langsung adalah pengalaman yang boleh mengubah kehidupan. Teras kepercayaan kami adalah membangunkan kandungan untuk merangsang dan memberi inspirasi, kami percaya Lakefront Xperience akan menjadi pengalaman yang tidak dapat dilupakan," kata Bryan Tan, Ketua Pegawai Eksekutif Lakefront Records.

Pawagam moden seperti TGV Cinemas bukan sahaja menawarkan kemudahan (dari segi tiket dan lokasi) dan keselesaan tetapi dilengkapi dengan teknologi visual dan bunyi terbaru yang ditentukur cukup sempurna untuk setiap kerusi.

Menggunakan keupayaan bunyi surround pawagam dan dipadankan dengan visual lebih besar di paparan, setiap konsert direka untuk menjadi pengalaman muzik yang berbeza dari yang pernah anda alami. Bagi penonton, pengalaman live anda tidak perlu lagi menjadi ruang yang penuh sesak dan perlu berkhemahan semalaman dengan risiko dipijak peminat muzik lain - tetapi boleh menjadi mudah seperti menonton filem kegemaran di pawagam.

Bagi penghibur, LFx membawa teknologi 'plug and play', membolehkan pemain muzik live fokus untuk persediaan dan tampil di mana-mana lokasi TGV Cinemas di Malaysia.

Dari kiri: Kabir Ariff Sultan, Pengurus Besar Pemasaran dan Operasi TGV Cinemas, Zamaera, bintang Hiphop & Bryan Tan, Ketua Pegawai Eksekutif Lakefront Records.

"Jelajah tour persembahan adalah usaha yang sangat besar dan mahal, tetapi bersama-sama dengan TGV Cinemas kita mampu untuk membuat persembahan muzik secara langsung ini lebih mudah diakses dan berkos efektif untuk bukan sahaja penghibur tetapi juga penonton," kata Tan.

"Kami berbangga untuk menjadi rakan kongsi dengan Lakefront Xperience dan kami berusaha untuk menyediakan pelanggan kami dengan pengalaman kegemaran yang tidak dapat dilupakan. Konsep inovatif ini adalah "game-changer" yang membolehkan industri muzik tempatan mencapai audien di seluruh negara, dan untuk lebih banyak lagi rakyat Malaysia akan mengalami medium yang begitu bersahaja tetapi dengan cara baru," kata Kabir Ariff Sultan, Pengurus Besar Pemasaran dan Operasi TGV Cinemas.

"Muzik secara live di dewan pawagam kami akan menjadi pengembaraan yang hebat - satu yang penuh dengan berpotensi sebagai tonggak baru dalam usaha TGV untuk menawarkan pengalaman hiburan kepada rakyat Malaysia," katanya. Artis pertama yang dilakukan di platform baru ini ialah Zamaera. Tarikh jelajahnya akan diumumkan sewaktu pelancaran EP tidak lama lagi.

Comments

Popular Posts