SPOT LANCAR TEXTLINE PENDIDIKAN SEKSUALITI DI FORUM WOW



Soroptimist Puberty Organisation Toolkit (SPOT) dan Soroptimist International Club of Petaling Jaya (SIPJ) telah menganjurkan forum Women of Worth di Triune @ KL Eco City bersempena International Women’s Day 2019.

SPOT Community Women of Worth merupakan satu siri acara yang dianjurkan dengan tujuan mendukung dan meraikan segala pencapaian wanita dalam masyarakat. Pemilik dan Pengurus tempat acara yang ditaja, Gabriel Ng berkata, “Triune Centre for Social Advocacy dengan sukacitanya menjadi tuan rumah acara sulung SPOT Community Women of Worth dan kami amat menyokong misi SPOT yang bertujuan untuk mendidik dan memperkasakan budak-budak perempuan dan wanita dengan melengkapkan mereka melalui pengetahuan yang berfaedah untuk membantu mereka berkembang maju dan berjaya.”

Acara kemuncak bermula dengan pelancaran SPOTLINE, sebuah servis dimana orang awam boleh bertanya soalan tentang pendidikan seksual melalui pesanan teks atau WhatsApp di +018   240 4033. Servis ‘textline’ ini boleh diguna 24 jam sehari dan dikendalikan oleh sukarelawan. Pelancaran telah dirasmikan Puan Sri Siew Yong Gnanalingam, Past Federation President (2012-2014), Soroptimist International of the South West Pacific Federation, dan Elmarie Potgeiter, President (2018-2020) Soroptimist International Club of Petaling Jaya.  

SPOTLINE ditubuhkan untuk menyampaikan maklumat yang tersedia demi memperkasakan masyarakat untuk membuat keputusan yang tepat dalam keadaan mustahak, dan juga membolehkan orang muda untuk menjaga kesihatan seksual dan reproduktif mereka dengan cara yang betul. 

Persoalannya akan dijawab oleh panel pakar termasuk Dr Siti Noraida, Pensyarah Kanan, Pengurusan Penjagaan Kesihatan di Monash University, Farah Farisya, pensyarah psikologi dan penyokong pendidikan seks, dan Siti Aishah Hassan Hasri, pengasas SPOT dan perancang dan pelatih utama program. Soalan dan jawapan yang lengkap akan dimuat naik ke laman web rasmi SPOT, www.hellospotgirl.com untuk tujuan rujukan dan arkib. Nama-nama dan butiran hubungan kanak-kanak akan dirahsiakan, selaras dengan polisi perlindungan kanak-kanak SPOT. 

SPOTLINE berkembang dari ‘ magic box’ untuk peserta bengkel SPOT mengemukakan soalan tanpa nama untuk Siti Aishah menjawab semasa sesi bengkel.  

Pelancaran itu diikuti oleh Let's Talk About Sex Ed Panel, dengan Dr Hamizah Mohd Hassan, Ketua Unit Kesihatan Reproduktif di LPPKN, Honey Tan, peguam dan aktivis hak asasi manusia; dan Chahana Ramesh, seorang sukarelawan SPOT. Dirasmikan oleh wartawan, pelakon dan aktivis Tehmina Kaoosji, panel membincangkan peranan wanita yang berkembang di rumah, di komuniti mereka dan di peringkat kebangsaan. 

Semasa alamat sambutannya, pengasas SPOT, Siti Aishah berkata, "SPOT diasaskan dengan satu matlamat - untuk menyampaikan pendidikan akil baligh untuk memperkasa belia kami untuk manfaat masa depan yang lebih baik. Untuk acara komuniti pertama kami, adalah penting untuk mengumpulkan orang yang tepat untuk perbincangan dinamik berhubung dengan nilai wanita dan peranan kami yang berubah dalam komuniti kami, dari perspektif yang berbeza dari seorang penggubal undang-undang, seorang peguam dan aktivis hak asasi manusia, seorang sukarelawan SPOT, dan seorang kakitangan media."   

"SPOT adalah alat yang berguna untuk membantu mengurangkan masalah kesihatan seksual, komuniti dan reproduktif seperti pengguguran yang tidak selamat, pembuangan bayi dan       perkahwinan kanak-kanak. Isu-isu ini menjejaskan semua lapisan masyarakat, dan kita memerlukan kerjasama ibu bapa, sekolah, korporat dan komuniti secara keseluruhan untuk mengurangkan isu-isu yang dapat dicegah ini,” kata Puan Sri Siew Yong Gnanalingam, Presiden Persekutuan Soroptimist International of South West Pacific, dan penasihat dan penyokong SPOT. 

Program SPOT dijalankan di sekolah-sekolah bandar di Malaysia. Sejak tahun 2015, program yang dijalankan secara sukarela telah disampaikan kepada 5,140 kanak-kanak perempuan di 42 sekolah di 6 negeri . Sejak penubuhannya, seramai 106 sukarelawan telah menyumbang sebanyak 1,200 jam untuk melaksanakan program ini.    

Acara ini ditaja oleh Triune @ KL Eco City, foodpanda, Libresse, Claire Organics dan Bungaa.

Untuk maklumat lanjut, sila layari
www.hellospotgirl.com dan www.instagram.com/hellospotgirl

Comments

Popular posts from this blog

WESTLIFE BAKAL KEMBALI KE MALAYSIA UNTUK KONSERT WESTLIFE THE HITS TOUR 2024 DI RESORTS WORLD GENTING