RUSSIAN BALLET: THE SLEEPING BEAUTY DI KLCC



YBhg Datuk Isham Ishak, Setiausaha Agung Kementerian Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan (MOTAC) mengumumkan bahawa Festival Seni Balet Antarabangsa yang pertama kali diadakan di Malaysia anjuran The Dance Company (TDC) adalah bertujuan untuk mempromosikan Malaysia di persada dunia.

Sebagai persediaan untuk Tahun Melawat Malaysia ‘Truly Asia Malaysia 2020’, Theatre St Petersburg Russian Ballet telah bersetuju dengan perjanjian selama tiga (3) tahun untuk menyokong Malaysia dan mereka juga bersetuju untuk mengadakan tiga (3) persembahan mega di negara ini. Perjanjian antara The Dance Company dan Theatre St Petersburg Russian Ballet telah memberi peluang kepada Malaysia untuk menerima jemputan eksklusif bagi menyertai "Russian Seasons".

"Russian Seasons" adalah merupakan sebuah festival yang membuka platform baru bagi persidangan dialog antarabangsa dan membuktikan bahawa budaya boleh menjadi tunjang perpaduan kepada masyarakat. Di dalam rangka kerja projek ini, kemegahan, keaslian dan kemewahan budaya Rusia bakal dipersembahkan kepada orang awam di beberapa negara terpilih sepanjang tahun.

Pada sidang akhbar Tayangan Perdana Persembahan Tarian Balet ‘THE SLEEPING BEAUTY’, mereka telah mendedahkan bahawa terdapat beberapa penambahan slot tayangan baru termasuk program dan aktiviti yang menarik sepanjang minggu persembahan termasuklah sedutan tayangan mengenai aktiviti Tahun Melawat Malaysia 2020 oleh MOTAC.

(Dari Kiri) - MS. HANIAH HASSAN, MR SYED YAHYA SYED OTHMAN,DR. AYRAT A. AKHMETOV,YBHG DATUK,MR. SHANNON,YBHG DATUK NARGIZ SAFAROVA,MS AUDREY

Berikut kejayaan The Dance Company dalam membawakan balon profesional UK ketika pementasan balet "Swan Lake by Ballet West" tahun lalu, justeru tahun ini The Dance Company membawakan 'The Sleeping Beauty' oleh Theatre St Petersburg Russian Ballet dan seramai 37 ballerina bakal mempamerkan bakat mereka dalam melaksanakan koreografi yang mencabar secara teknikal. Pementasan The Sleeping Beauty di Malaysia bakal dipentaskan dengan ritma tradisi klasik Rusia yang akan dipersembahkan di dalam koreografi asal pementasan itu.

Mereka juga turut mengadakan 250 pertunjukan yang diadakan setiap tahun, di lebih dari 130 kota termasuk Finland, Belgium, Belanda, Jerman, Kanada, China dan Amerika Syarikat (AS) kepada lebih dari 1 juta penonton.

YBhg Datuk Isham Ishak, Setiausaha Agung Kementerian Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan berkata, "Saya gembira menjadi sebahagian daripada kerjasama bersejarah ini di antara Malaysia dan Rusia. Saya berbesar hati untuk mengumumkan bahawa The Sleeping Beauty adalah acara pertama sebagai persediaan untuk Kempen Melawat ‘Truly Asia Malaysia 2020’. Kami meletakkan prestasi St Petersburg Theatre Russian Ballet ke dalam kalendar Visit 2020. Saya juga ingin mengumumkan bahawa kementerian saya melalui agensi kami, Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN), akan menganjurkan bengkel bertajuk "Ballet Rusia" yang dikendalikan oleh Audrey Kwan, Presiden Dance Artistry International (DAI) bersempena dengan Festival Tari untuk 200 penari JKKN. Selain daripada inisiatif JKKN, Lembaga Promosi Pelancongan Malaysia (MTPB) juga bekerjasama dengan TDC untuk berhubung dengan pelbagai agensi pelancongan untuk mempromosikan The Sleeping Beauty kepada pelancong domestik dan antarabangsa. Kementerian saya percaya bahawa kempen ini (The Sleeping Beauty) bakal memandu arah ke hadapan untuk mencapai matlamat Visit 2020 kami yang dijangkakan berjumlah 30 juta pelancong ".

Dr Ayrat A. Akhmetov, Pengarah Pusat Sains dan Kebudayaan Rusia berkata, "Saya bangga mengumumkan bahawa kami, Pusat Sains dan Kebudayaan Rusia (RCSC), akan menganjurkan Pameran Pendidikan Rusia semasa kempen The Sleeping Beauty. Pensyarah Pendidikan Rusia ini akan memberikan sedikit sebanyak pendedahan kepada rakyat Malaysia mengenai apa yang Rusia tawarkan kepada mereka. Saya benar-benar percaya inisiatif ini adalah langkah yang lebih dekat untuk memantapkan ikatan hubungan antara Malaysia dan Rusia. "

Audrey Kwan, Presiden Dance Artistry International (DAI) berkata, "Saya benar-benar berbesar hati untuk mengumumkan bahawa The Dance Company telah menandatangani kontrak perkongsian 3 tahun dengan Balet Rusia St Petersburg dari tahun 2019 hingga 2021. Saya dengan bangga mengumumkan bahawa kita baru sahaja menambah hari ke-3 (13 Oktober 2019) dengan tambahan 2 slot lagi (pertunjukan petang dan pertunjukan malam) untuk The Sleeping Beauty, yang menjadikan sejumlah 4 slot persembahan. "

The Dance Company juga bakal menganjurkan peraduan bermula hari ini hingga 13 September 2019. Pemenang hadiah utama peraduan ini berpeluang untuk memenangi percutian 5 hari 4 malam ke St Petersburg, Rusia, termasuk penerbangan, hotel dan tiket untuk menonton Teater St Petersburg Balet Rusia di ‘The Palace Theatre’.

Untuk menyertai peraduan ini, anda perlu membeli tiket The Sleeping Beauty semasa tempoh kempen ini bagi berpeluang untuk memenangi hadiah utama. The Dance Company juga mengumumkan bahawa mereka akan mengadakan bengkel balet di seluruh negara untuk mencari bakat pelapis sempena acara pementasan The Sleeping Beauty.

Pementasan The Sleeping Beauty akan berlangsung pada 11, 12 & 13 Oktober 2019 di Dewan Plenary, Kuala Lumpur Convention Centre, Kuala Lumpur. Acara Karpet Merah akan disiarkan secara langsung.

Tiket boleh didapati di TicketCharge. Lokasi Rasmi adalah Pusat Konvensyen Kuala Lumpur manakala rakan rasmi dan penaja lain adalah Emirates, Mandarin Oriental Kuala Lumpur, Alila Bangsar, A Cut Above, PR Newswire dan Atmosphere 360.

Comments

Popular posts from this blog

COMBAT BAZE MEMBAWA PENGALAMAN REKREASI PENUH AKSI DI MALAYSIA

"CHECK, CONFIRM, CONSULT AND CHANGE" UNTUK MEMERANGI PRADIABETES

POWER ROOT TERUS MENYUMBANG KEPADA TABUNG KEMANUSIAAN PALESTIN MEDIA PRIMA

IQIYI TAMPILKAN DRAMA BERSIRI 'RESTU' LAKONAN REMI ISHAK, WANNA ALI, SITI ELIZAD, ELIZABETH TAN, DAN RAMAI LAGI