ETIQA LANCAR RIDER DENGAN PERLINDUNGAN PENYAKIT MENTAL



Y.B Hannah Yeoh, Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga Dan Masyarakat telah merasmikan pelancaran rider (atau tambahan kepada pelan insurans asas) penyakit kritikal Etiqa yang pertama di Malaysia dengan mempunyai perlindungan penyakit mental, IL CI Plus (Investment-Linked Critical Illness) hari ini. Rider ini boleh ditambah kepada pelan insurans asas iaitu SecureLink, sebuah pelan insurans berkaitan pelaburan, dan melindungi 68 jenis penyakit kritikal, termasuk penyakit mental.

Diacarakan oleh pelakon dan selebriti TV, Daphne Iking, sebuah forum mini telah diadakan pada majlis tersebut, yang bertajuk "Breaking the Silence on Mental Illness" menampilkan Datin Diana Danielle, selebriti media, Dr. Norhayati Nordin, Pengarah Hospital Bahagia, dan Shahrul Azuan Mohamed, Ketua Pegawai Agensi, Maybank Ageas Holdings Berhad sebagai panel.

Kajian Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan 2017, yang dijalankan oleh Kementerian Kesihatan, menunjukkan bahawa 27% daripada populasi masyarakat menderita penyakit mental. Penyakit mental mempunyai banyak kesan kerana ia adalah kecacatan yang merupakan faktor risiko penting untuk penyakit-penyakit lain, serta kecederaan yang tidak disengajakan dan disengajakan, menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).

Y.B Hannah Yeoh, Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga Dan Masyarakat berkata, “Saya ingin berterima kasih kepada Etiqa, kerana menjadi syarikat insurans Malaysia yang terulung dalam mengatasi trend industri dengan mengiktiraf penyakit mental sebagai penyakit yang boleh dilindungi dengan insurans. Rawatan untuk penyakit mental adalah mahal, kerana ia bukanlah sebuah penyakit yang mudah sembuh. Dengan perlindungan insurans, beban tersebut dapat dikurangkan. Pihak kementerian berharap melalui langkah yang diambil oleh Etiqa untuk menyediakan perlindungan bagi penyakit mental ini, lebih banyak syarikat insurans di negara ini akan turut mengikut jejak langkah mereka.”

Mengiktiraf akan kebimbangan mengenai penyakit mental yang semakin meningkat di Malaysia, Etiqa dengan berhati-hati telah merangka sebuah rider penyakit kritikal yang melindungi empat jenis penyakit mental iaitu;
  1. Gangguan Bipolar Afektif;
  2. Gangguan Kemurungan Utama;
  3. Schizophrenia; atau
  4. Gangguan Schizoafektif 
Kelayakan untuk mendapatkan perlindungan adalah sangat mudah. Selagi pelanggan tersebut diterima oleh Etiqa, mereka layak untuk dilindungi, tertakluk kepada proses pengunderaitan biasa. Jenis-jenis perlindungan adalah antara RM1,500, dan sehingga RM30,000 maksimum bergantung kepada jumlah keseluruhan rider yang dipilih. Apa yang menguntungkan pemegang polisi adalah Etiqa tidak menentukan bagaimana jumlah ini bakal digunakan, oleh itu pemegang polisi boleh menggunakannya untuk yuran perundingan, ubat-ubatan, atau kemasukan ke hospital, mengikut kesesuaian masing-masing.

Penyakit mental merupakan sebuah subjek yang sukar untuk diabaikan, memandangkan peningkatan statistik dalam bilangan kaum lelaki dan wanita di negara ini yang mengalami masalah mental. Kami berbangga untuk menjadi syarikat insurans pertama di negara ini untuk melancarkan rider insurans sifat ini. IL CI Plus adalah unik di pasaran kerana bukan sahaja mempunyai jumlah yang perlindungan yang tinggi, pemegang polisi boleh menentukan sendiri bagaimana mereka mahu untuk menggunakan pembayaran tersebut, dan menyesuaikannya mengikut keperluan perubatan mereka," kata Shahrul Azuan, Ketua Pegawai Agensi Maybank Ageas Holdings Berhad.

"Di Etiqa, kami percaya dengan falsafah untuk menginsankan insurans dan takaful. Kami berhasrat membantu, dan menunaikan janji-janji yang dibuat, dan apakah cara yang lebih baik untuk membuktikannya dengan merangka produk insurans yang melindungi kesejahteraan keseluruhan seseorang secara holistik," katanya.

Pelan Insurans Berkaitan Pelaburan SecureLink adalah pelan asas yang dibeli bersama IL CI Plus. Ia adalah pelan fleksibel dengan perlindungan komprehensif, yang menawarkan faedah utama, seperti penambahan menyeluruh, perlindungan berterusan, bonus kesetiaan, dan faedah kematian & kecacatan. Untuk maklumat lanjut, layari www.etiqa.com.my atau hubungi Etiqa Oneline di 1300-13-8888.

Comments

Popular posts from this blog

ANTA MALAYSIA MELANCARKAN KEMPEN SUMBANGAN KASUT SEMPENA RAMADAN

FOODPANDA MALAYSIA LANCAR INISIATIF RAMADAN BERSAMA COCA-COLA MALAYSIA DAN VIU MELALUI KEMPEN ‘BAKUL MAKANAN’ DI SELURUH NEGARA