10 TARIKAN PELANCONGAN YANG MENYERONOKKAN DI NEGERI SELANGOR UNTUK ANAK ANDA!

Menghabiskan lebih banyak masa bersama keluarga anda adalah kualiti masa terbaik yang boleh anda lakukan pada setiap hujung minggu! Semuanya boleh anda lakukan di Negeri Selangor yang indah ini, sama ada pada hujung minggu atau cuti sekolah. Pada minggu ini, Tourism Selangor telah menyusun 10 tempat untuk dilawati, dengan jadual perjalanan mengikut citarasa dan untuk semua peringkat umur. Tidak perlu mencari atau pergi lokasi yang jauh. Di Negeri Selangor terdapat banyak tempat menarik untuk mereka melakukan aktiviti menarik yang boleh menjauhi gajet untuk seketika. Ini adalah 10 tempat untuk dikunjungi yang boleh anda rancang untuk keluarga dan anak-anak anda. Bercuti sambil belajar!


1. FlowRider, 1 Utama, Petaling Jaya

Pernahkah anda terfikir untuk pergi melayari di pusat beli-belah? Anda kini boleh di kemudahan simulator menunggang alir dan melayari Pusat Beli-belah 1 Utama. Di 1 Utama, FlowRider ialah sukan papan hibrid yang menggabungkan teknik meluncur, papan salji, papan selaju, wakeboarding dan teknik skiboarding. Alami gelombang yang tidak berkesudahan dengan bantuan pengajar yang cekap, sama ada anda seorang peluncur yang pemula ataupun peluncur yang mahir. Arus air yang tidak berkesudahan mengalir pada kelajuan 32 km/j di atas permukaan vinil komposit menghasilkan gelombang yang sempurna. Penunggang boleh meluncur ke atas dan ke bawah, melakukan aksi, dan berputar pada bentuk seperti gelombang yang terhasil. FlowRider di 1 Utama juga menganjurkan pertandingan FlowRiding seperti FLOW Tour, di mana atlet FlowRider terhebat bersaing dan menunjukkan kemahiran dan aksi mereka.



2. Riverine Survival, Amverton Cove Golf & Island Resort, Pulau Carey

Satu lagi tarikan yang patut anda lawati ialah Riverine Survival Park! Dibina di tengah- tengah gugusan pokok Beringin yang cantik, taman ini akan memberikan teduhan dan anda boleh menghirup udara segar di sekitar taman. Antara tarikan menarik yang boleh anda cuba ialah berlari melalui Garden Maze mereka atau meneroka halangan atau memanjat rumah pokok yang dibina di sekeliling pokok asli. Jangan lupa untuk mencuba garis zip Flying Fox yang baharu juga! Semua tarikan ini sesuai untuk kanak- kanak berumur 3 tahun ke atas dan dewasa. Rancang juga perkelahan santai bersama keluarga anda di Riverine Survival Park dengan promosi bakul perkelahan kami! Minuman dan makanan ringan untuk 4 pax hanya Rm30 termasuk penyewaan bakul berkelah dan tikar selama 3 jam. Orang dewasa boleh bersantai di taman sambil membiarkan anak-anak anda berlari dan bermain di luar dalam persekitaran yang selamat.



3. Clay Expression Enterprise, Subang Jaya

Clay Expression adalah tempat untuk mengembangkan kreativiti anda melalui pembuatan tembikar. Tenaga pengajar disini melatih mereka yang ingin menjadikan pembuatan tembikar sebagai hobi, menjadi artis seramik, untuk memulakan kerjaya perguruan baharu atau untuk melegakan tekanan. Pembuatan tembikar adalah lebih daripada mengubah bola tanah liat menjadi sebuah bentuk objek yang diinginkan. Melalui proses pembelajaran, ia memerlukan anda untuk menyentuh dan merasa tanah liat yang sedang anda hasilkan tersebut. Sangat menarik, ia menenangkan fikiran dan mampu membantu menumpukan perhatian anda. Selain dari itu, ia juga mencabar keazaman anda, mengembangkan ekspresi diri, serta meregangkan kemahiran dan imaginasi anda.



4. RollerWa, 1 Utama, Petaling Jaya

RollerWa ialah sukan luncur roda dan gelanggang tertutup pertama di Malaysia, terletak di pusat beli-belah One Utama (1U), District K, Aras 1. Sesi 2 jam yang merangkumi penyewaan gelanggang luncur, kasut skate dan peralatan keselamatan berharga RM38 untuk dewasa dan RM28 untuk kanak-kanak di bawah umur 18 tahun. Kos sewaan 1 hari ialah RM68 untuk dewasa dan RM58 untuk di bawah umur 18. Jika anda seorang pemain luncur roda yang baru nak mula, ada pagar keselamatan di kedua-dua belah dan juga anak panah untuk membimbing anda melalui laluan. Terdapat juga pengajar yang bertugas akan memberikan anda panduan dan tunjuk ajar; adalah disyorkan bahawa anda memakai peralatan keselamatan yang lengkap. Selain itu, RollerWa ialah lokasi spot Instagrammable, kerana mereka telah menyediakan 2 Photo Booth untuk mengambil gambar bersama keluarga dan rakan-rakan dengan pencahayaan neon yang menakjubkan.



5. G2G Animal Farm @ MAEPS, Serdang

G2G Animal Farm terletak di Serdang, Taman Ekspo Agro Malaysia (MAEPS). G2G Animal Garden ialah zoo haiwan peliharaan mesra keluarga yang sesuai untuk pencinta haiwan, keluarga dan individu yang ingin berinteraksi dengan haiwan. Bersiar-siar di zoo haiwan peliharaan G2G Animal Garden bersama keluarga anda. Dekati alam semula jadi dan haiwan dengan memberi makan dan membelai haiwan. Rumah Kucing, Kandang Burung, Rumah Terapi Haiwan, Taman Arnab, Rumah Reptilia, Rumah Merpati, Taman Kura-kura dan Haiwan Peliharaan Kampong adalah antara stesen haiwan. Waktu operasi adalah 10.00 pagi hingga 6.00 petang pada hari minggu, dan 9.30 pagi hingga 6.00 petang pada hujung minggu dan cuti umum. Bagi yuran kemasukan ialah RM20 untuk Kanak-kanak, RM25 untuk Dewasa dan RM20 untuk Warga Emas.



6. HL Dragon Fruit Eco Farm, Sepang

Pengunjung boleh melihat keindahan ladang buah naga di HL Dragon Fruit Eco Farm, yang merupakan tempat menarik yang patut dikunjungi. Di samping itu, anda boleh belajar cara mengusahakan tanaman buah naga, lihat bagaimana pokok buah naga ditanam dan juga boleh memilih buah naga untuk anda sendiri. HL Dragon Fruit Eco Farm bukan sekadar lawatan ladang, ia juga mempunyai restoran yang menyajikan hidangan dan minuman berasaskan buah naga. Satu lagi yang menarik ialah menu makanan, yang berasaskan buah naga! Sebelum melawat HL Dragon Fruit Eco Fruit Farm dan melihat buah naga, anda akan melalui kawasan HL Restaurant & Cafe, yang menawarkan pelbagai produk dan menu masakan yang menampilkan buah naga sebagai bahan utama.


7. Jump Street Asia, Petaling Jaya

Jump Street Trampolline Park ialah taman permainan trampoline yang khusus untuk melompat, melantun, berguling dan sebarang aktiviti menentang graviti yang lain. Hampir seratus trampolin disambungkan ke dalam gelanggang besar, termasuk gelung bola keranjang yang unik, gelanggang bola mengelak trampolin, lubang buih untuk melompat ke dalamnya dan beg udara gergasi untuk mendarat dengan selamat. Jump Street Asia ialah taman permainan yang menyeronokkan untuk semua orang, sama ada anda baru mengenali trampolin atau atlet yang berpengalaman. Lompat-lompat di gelanggang terbuka, bermain bola pengelak trampolin, gilap kebolehan udara anda di kawasan berprestasi tinggi, atau singgah di Jump Café untuk menjamu selera dan secawan kopi. Untuk kanak-kanak pun ada kawasan lompat khas tersendiri, yang terbuka kepada kanak-kanak seawal 3 tahun.


8. Cove Aerobar @ Discovery Park, Gamuda Cove, Dengkil

Aerobar di Discovery Park Gamuda Cove ialah Aerobar pertama di Asia Tenggara. Tidak perlu melancong ke luar negara; anda boleh membawa keluarga anda ke Selangor. Aerobar popular ini boleh memuatkan sehingga 15 orang dan menawarkan pemandangan matahari terbenam yang menakjubkan. Ia menggunakan konsep "food- tainment" atau hiburan makanan, iaitu makan sambil berhibur. Aerobar akan membawa anda sehingga 40 meter di udara, dan anda boleh menikmati pemandangan yang menakjubkan sambil makan. Aerobar ini mempunyai suasana yang sangat romantik, dan harganya hanya RM35!



9. Wet World Water Park, Shah Alam

Wet World Water Park Shah Alam, Selangor menjanjikan keseronokkan dan menjadi taman tema air yang berbaloi dan sesuai untuk seisi keluarga . Majlis berkumpulan, karnival, parti, hari keluarga, perkelahan sekolah, acara korporat dan aktiviti pengumpulan dana semuanya sesuai untuk taman itu. Tarikan untuk semua peringkat umur boleh didapati di taman mesra keluarga ini. The Pirate Challenge, Kiddy Typhoon Lagoon, Pirate Cove, Segitiga Bermuda dan Treasure Island hanyalah beberapa tarikan air di TWet World Shah Alam, semuanya sesuai untuk orang dewasa dan kanak-kanak serta menampilkan laluan berhalangan yang unik dan air terjun bertingkat.



10. Future Land Fun Zone, Petaling Jaya

Adakah anda sedang mencari cara yang menyeronokkan untuk menghabiskan masa berkualiti bersama rakan dan keluarga anda? Hanya bawa mereka ke Sunway Pyramid's Future Land Fun Zone! Pusat hiburan keluarga yang futuristik, menawarkan aktiviti realiti maya yang menghiburkan dengan teknologi canggih. Bersedia untuk dihiburkan dengan pelbagai permainan simulator 360 yang pastinya akan mendebarkan anda! Simulator 360 Flight dan ExoJet, Mirror Maze, VR Hero, 6D Cinema dan VR Car simulator hanyalah beberapa tarikan utama yang menggunakan teknologi canggih dan peralatan canggih. Future Land sesuai untuk hujung minggu yang menyeronokkan bersama keluarga atau jika anda ingin menyerikan percutian sekolah anak-anak anda. Waktu operasi bermula dari 10.00 pagi hingga 10.00 malam setiap hari.

Selain daripada tempat pelancongan yang memberikan pengalaman yang menyeronokkan dan unik di Negeri Selangor yang dinyatakan di atas, Selangor menawarkan banyak lagi tempat menarik yang patut anda lawati, terutamanya pada cuti sekolah tahun 2022. Disebabkan negeri Selangor merupakan destinasi pelancongan yang menarik, tular dan terkemuka di Malaysia, negeri Selangor akan membuat perjalanan anda berpengalaman dan unik; Jadi Apa Tunggu Lagi? Jom "Pusing Selangor Dulu!".

Namun, bagi mengekalkan kesejahteraan ramai, pelancong diingatkan supaya mematuhi prosedur operasi standard (SOP) yang ditetapkan oleh pihak Majlis Keselamatan Negara dalam mematuhi Pelan Pemulihan Negara, seperti memastikan penjarakan sosial, memakai pelitup muka pada setiap masa di khalayak ramai, dan kerap menggunakan cecair pembasmi kuman.

Anda juga boleh layari laman sesawang rasmi Tourism Selangor, www.selangor.travel untuk mendapatkan inspirasi dalam merancang perjalanan anda ke Negeri Selangor, atau terus ikuti laman media sosial rasmi Instagram, Facebook, Twitter, TikTok dan saluran YouTube Tourism Selangor untuk mengikuti sebarang kemas-kini. #PusingSelangorDulu.

Untuk informasi lanjut, layari laman sesawang rasmi Tourism Selangor di Selangor.Travel.

 

Comments

Popular posts from this blog

ANTA MALAYSIA MELANCARKAN KEMPEN SUMBANGAN KASUT SEMPENA RAMADAN

FOODPANDA MALAYSIA LANCAR INISIATIF RAMADAN BERSAMA COCA-COLA MALAYSIA DAN VIU MELALUI KEMPEN ‘BAKUL MAKANAN’ DI SELURUH NEGARA