LEON LEONG TAMPILKAN PAMERAN SENI: RUMAH PANGGUNG — DUNIA TERAPUNG KAMPUNG BARU


Pameran terbaru Leon Leong yang bertajuk, “Rumah Panggung — Dunia Terapung Kampung Baru” (Stilt Houses – The Floating World of Kampung Baru) yang sedang dipamerkan di ILHAM Art Show 2022 dari 17 May hingga 23 Oktober. Leon mempamerkan tujuh buah lukisan minitur dan satu seni instalasi yang menceritakan tentang sejarah dan kepentingan sosiobudaya yang terdapat di Kampung Baru serta ancaman yang dihadapinya pada zaman moden ini.


Kampung Baru adalah sebuah penempatan orang Melayu yang terbentuk sekitar 120 tahun lalu dan merupakan kejiranan yang unik di Kuala Lumpur. Terletak ditengah pusat bandaraya, suasana kampung dan rumah panggung membuatkannya terkenal dengan perbezaan dengan bangunan pencakar langit berkilat menjulang di belakang, seperti yang dilaporkan oleh CNN Kampung Baru “lost in time”. Walaubagaimanapun, rancangan pembangunan semula baru-baru ini telah menimbulkan persoalan mengenai pemuliharaan warisan budaya dan identiti unik Kampung Baru.

Sepanjang tahun lalu, artis Leon Leong meluangkan masa beberapa bulan tinggal di Kampung Baru, di mana dia membiasakan diri dengan cerita dan geografinya. Leong menggambarkan siri “Kampung Baru” bukanlah tempat yang beku dalam masa tetapi kehidupan dan pengalaman yang dimampatkan oleh kepadatan bandar.


Bagi merungkap semua persoalan ini, Leon beralih kepada lukisan minitur parsi – satu genre yang pernah digunakan untuk merekod “lukisan sejarah” di bahagian Asia, dan rujukan kepada latar belakang agama-budaya penetap awal Kampung Baru. Konvensyen lukisan mini membolehkan Leon merentasi dan merungkap temporal yang berbeza dalam satu lukisan yang sama bagi menyampaikan pelbagai peristiwa dan tema dalam menyingkap sejarah Kampung Baru.

Lukisan Leong yang rumit, seperti minitur parsi masa lalu, meletakkan orang dalam ruang, seperti katanya: “Kami sentiasa hidup dalam persekitaran, ia adalah konteks untuk diri kita.” Setiap lukisan mempunyai struktur atau satu set struktur, dan penduduk dahulu dan sekarang yang melangsungkan kehidupan mereka dalam seni bina ini seolah-olah dalam set pentas. Bangunan dan landskap digambarkan dalam unjuran isometrik yang diidealkan secara matematik, tetapi di dalamnya, penduduk dalam perspektif yang serong disusun untuk menyampai aspirasi mereka.


Seperti siri karyanya sebelum ini, Leong anggap siri “Kampung Baru” sejenis kitaran, mencatatkan kelahiran sebuah kampung dan masyarakat, laluannya, dan mungkin, penghujungnya yang akan datang. Tidak seperti kitaran hidup manusia yang dicadangkan dalam “Optimistic Melancholics” (2015), penghujung sebuah kampung bagaimanapun tidak selalunya tidak dapat dielak, dan lukisan terakhir “Middle Way” ini menimbulkan persoalan ini untuk dipertimbangkan.

Karya ini seolah-olah bertanya sama ada kita dapat bayangkan masa lalu dan sekarang wujud bersama. Kepelbagaian perspektif dan cerita yang cuba disampaikan oleh artis melalui bentuk lirik lukisan minitur, menolak tanggapan sudut pandangan tunggal, jenis retorik yang mungkin digunakan untuk menyokong atau menentang pembangunan semula.

Sketsa yang menawan, penuh dengan perincian dan diberikan pada skala yang menghampiri lukisan minitur parsi tradisional, memupuk keakraban tertentu pertemuan, dan merupakan jemputan untuk melihat dan penemuan secara perlahan – kontra kepada tabula rasa yang sering mengiringi perancangan bandar dan pembangunan semula. Siri “Kampung Baru” memberi penghormatan kepada budaya dan tradisi yang telah kekal dan bertahan, dan mencatat episod dalam sejarah penempatan yang selari dengan detik-detik penting dalam sejarah negara, mempersoalkan bagaimana untuk kita mengingati dan menghormati hal ini, dan menawarkan kebijaksanaan dan inspirasi untuk hari ini.


Tujuh lukisan minitur dalam siri “Kampung Baru”, antaranya adalah “Origin­­ of Place”, “To Build a Village”, “Progress of Love”, “Being and Becoming”, “Floating World”, “Theatre of History”, dan “Middle Way”. Lukisan minitur ini akan dipamerkan dalam seni instalasi bertajuk “Rumah Panggung No. 1”. Instalasi ini merupakan struktur kayu yang membentuk asas seni bina asli; kayu tanggamnya adalah penghormatan kepada kepintaran kraf tradisional, dan simbolik semangat gotong-royong yang menyatukan masyarakat – metafora yang sesuai untuk projek ini.

“Rumah Panggung — Dunia Terapung Kampung Baru” kini dipamerkan di Galeri ILHAM dengan 30 karya artis lain di ILHAM Art Show 2022, yang berlangsung dari 17 Mei hingga 23 Oktober. Projek “Kampung Baru” ini disokong oleh program CENDANA Visual Arts Inspire Funding 2020 dan penerima geran produksi daripada Galeri ILHAM.

Comments

Popular posts from this blog

WESTLIFE BAKAL KEMBALI KE MALAYSIA UNTUK KONSERT WESTLIFE THE HITS TOUR 2024 DI RESORTS WORLD GENTING