LEE CHONG WEI BUAT PENAMPILAN SULUNG DI MADAME TUSSAUDS SINGAPURA


Sekian lama ditunggu-tunggu sejak pengumuman rasmi pada 2020, Madame Tussauds Singapura akhirnya melancarkan patung lilin bekas pemain badminton No.1 dunia, Lee Chong Wei baru-baru ini.

Seorang figura yang tidak asing lagi di Malaysia, Lee Chong Wei merupakan atlet negara pertama yang diabadikan di Madame Tussauds. Patung lilin beliau kini berdiri sama tinggi dengan atlet-atlet terkemuka dunia termasuk pemain bola sepak legenda Cristiana Ronaldo dan David Beckham. Lee Chong Wei menempa nama di arena sukan apabila dinobatkan sebagai pemain badminton terbaik selama 349 minggu, di mana beliau menduduki tangga teratas selama 199 minggu berturut-turut. Selain meraih 69 gelaran siri super, beliau juga telah mewakili Malaysia sebagai duta muhibah UNICEF.

Pada November 2019, pasukan Madame Tussauds telah mengambil 200 ukuran atlet ikonik itu secara teliti dalam satu sesi pengukuran badan yang berlangsung selama enam jam. Setelah mengharungi dua tahun penuh dengan pancaroba, Madame Tussauds Singapura tidak sabar-sabar untuk mempersembahkan patung lilin Lee Chong Wei kepada para peminat di Asia Tenggara sebelum ia diabadikan di ‘kediaman tetap’ di Hong Kong. Malah, beliau telah menyumbangkan jersi rasminya daripada persembahan terakhir Olimpik di Rio 2016, sekali gus menjadikan patung lilin itu lebih istimewa lagi.


Peminat tentunya akan teruja dengan peluang bergambar bersama patung lilin yang betul-betul seiras dengan jaguh badminton itu, sebagaimana keterujaan yang dirasai beliau sendiri. “Saya sangat teruja akhirnya dapat berkongsi patung lilin saya bersama peminat dari seluruh dunia. Pasukan di Madame Tussauds telah memerah keringat untuk menjayakan usaha itu. Mereka sungguh teliti dalam menjalankan tugas mereka untuk ‘mencipta semula’ saya, dan saya amat menghargai peluang dan penghormatan ini,” katanya.

Steven Chung, Pengurus Besar, Madame Tussauds Singapura turut berbangga berkesempatan menjadi tuan rumah kepada patung lilin Lee Chong Wei. “Jaguh sukan adalah individu yang luar biasa. Mereka memiliki aura unik yang mampu menawan hati peminat dan memberi inspirasi kepada generasi muda dari seluruh dunia. Kami berbangga kerana dipilih sebagai Madame Tussauds pertama yang mempamerkan Lee Chong Wei, salah seorang figura tersohor di rantau ini, di Singapura, di mana beliau akan berdiri sebaris dengan gergasi-gergasi dalam ‘Dewan Kemasyhuran Sukan’ kami sendiri.

Madame Tussauds Singapura dengan sukacitanya mengumumkan Malaysia Airlines dan Firely sebagai rakan kongsi syarikat penerbangan rasmi untuk pelancaran ini. Peminat yang ingin menyaksikan patung lilin Lee Chong Wei boleh melayari laman sesawang Madame Tussauds Singapore di www.madametussauds.com/singapore untuk membeli tiket tarikan pelancongan sebelum ia berlepas ke Madame Tussauds Hong Kong pada suku pertama 2023 untuk paparan kekal.

Comments

Popular posts from this blog

LAGU 'BEGHAOK RAYA' MEMERIAHKAN LAGI SUASANA HARI RAYA TAHUN INI