TAHUN BARU CINA: PENGHANTARAN JENIS MAKANAN PALING POPULAR KETIKA PERAYAAN


Perayaan Tahun Baru Cina, terdapat tradisi yang menarik terutamanya berkaitan dengan makanan. Orang ramai cenderung untuk menyediakan dan menghantar makanan secara aktif kepada saudara mara, rakan atau jiran. Mereka menggunakan kelebihan teknologi terkini iaitu menempah penghantaran melalui aplikasi sahaja dan boleh menghantar ke seluruh lokasi.

Sempena dengan Tahun Baru Cina, penganalisis Maxim E-hailing berkongsi data anggaran tentang kadar peratusan makanan yang dihantar bersama-sama dengan lima makanan tradisional yang paling popular. Disebabkan musim perayaan, kesesakan lalu lintas dan beratur panjang di kedai, menjadikan ramai pengguna lebih suka menggunakan penghantaran. Data menunjukkan hampir tujuh ribu penghantaran berlaku semasa tahun baru.

Menurut pengguna, hidangan yang paling terkenal ialah Yee Sang, iaitu simbol menyambut tahun baru buat bangsa Cina. Ia adalah gabungan makanan dan dari data menunjukkan 36% pengguna menempah makanan untuk penghantaran ini. Pengguna boleh menghantar Yee Shang kepada saudara mara, rakan atau rakan sekerja mereka untuk meraikan semangat perayaan.

Yang kedua dalam senarai ialah kuih dengan 28% penghantaran dan “kuih” paling popular semasa perayaan ialah kuih “Spring roll”. Ia juga terkenal sebagai "Chun Juan" yang mewakili kekayaan dan kemakmuran. Ketiga ialah pencuci mulut dengan penghantaran 16%, bebola keledek menjadi wakil salah satu pencuci mulut terbaik yang menyegarkan.

Tempat keempat ialah "níanníanyoǔyú" yang bermaksud mempunyai kelimpahan setiap tahun dengan rekod sebanyak 12% ialah hidangan ikan seekor yang disajikan pada hari perayaan. Yang kelima dalam senarai adalah buah dengan tempahan 8%, semasa musim perayaan orang ramai akan memberikan sebakul oren mandarin sebagai tanda hadiah.

Pada jadual pek ini, memilih penghantaran melalui Maxim e-hailing adalah cara terbaik untuk memperkayakan sambutan, ini mungkin memberi impak positif kerana lebih banyak masa dan ikatan yang rapat dengan keluarga dan rakan-rakan.

Aplikasi Maxim tersedia di beberapa platform: Google Play Store, App Store, Huawei AppGallery, GetApps, Oppo App Market, Vivo App Store and Galaxy Store.


Comments

Popular posts from this blog

THE EXPERTS - FILEM AKSI HEIST YANG DINANTIKAN 2024, TAMPILKAN BARISAN PELAKON HEBAT TANAH AIR

COLGATE OPTIC WHITE PURPLE: UBAT GIGI PEMUTIH UNGU PERTAMA COLGATE

ICBS 2024: MENJEMPUT ANDA MENEROKA INOVASI KAFE DI KUALA LUMPUR!