LIMA DESTINASI WAJIB DIKUNJUNGI BULAN RAMADAN INI

Istanbul, Turki

Pada bulan puasa ini, kebanyakan antara kami mengelak daripada melancong atau berada di luar negara untuk menghindari rasa ketidakselesaan atau melelahkan diri di tanah asing di mana kemudahannya, tradisi budaya mungkin tidak dikenali atau tidak dapat menyesuaikan diri. Walau bagaimanapun, bertentangan dengan kepercayaan popular, perjalanan pada waktu ini membolehkan anda meneroka, menghayati, dan memeluk beberapa aspek budaya Ramadan yang anda mungkin kurang biasa. Ini adalah peluang yang tidak boleh dilepaskan! 

Terdapat 50 negara majoriti Islam di dunia dan dengan jumlah penduduk seramai 1.8 bilion, lebih daripada 20% adalah umat Islam. Angka ini menunjukkan bahawa terdapat banyak lagi untuk diterokai dengan pelbagai cara Ramadan dipeluk, berpengalaman, dan dirayakan oleh rakan-rakan saudara kita yang tinggal di berbagai belahan dunia. Dari keindahan seni bina Islam yang mengagumkan dari zaman dulu dan berbuka puasa seperti orang tempatan dengan makanan yang unik, berikut adalah lima destinasi pelancongan yang disyorkan bulan Ramadan ini:

Istanbul, Turki 
Terletak di sempadan Asia dan Eropah – Turki merupakan sebuah negara yang mempunyai penduduk Islam yang tersebar luas dan paling unik di dunia kerana ia merentasi dua benua. Kebudayaan, tradisi dan sejarahnya yang luas membawa kepada pengalaman Ramadhan yang luar biasa. 

Semasa Eid, ramai membuat perjalanan ke Istanbul untuk melawat bandar yang kaya dengan seni bina Islam, serta mengunjungi Masjid Biru (juga dikenali sebagai Masjid Sultan Ahmed) dan Hagia Sophia untuk mendapatkan dan meningkatkan semangat mental dan rohani sewaktu beribadah. 

Pada waktu petang pula, jalan di bandar hidup dengan pelbagai persembahan sementara suasana bandar dijadikan serupa karnival, dengan hiasan lampu di masjid dan restoran dipenuhi dengan pelawat yang datang dari dekat dan jauh. Pastikan anda menikmati masakan Halal yang terkenal seperti Simit, Sucuk, Lahmacun dan banyak lagi. Selain itu, merasai pengalaman Sahur seperti tiada yang lain dengan ketukan gendang yang dimainkan oleh pemain drum di jalanan untuk mengejut penduduk tempatan supaya bersiap untuk Sahur. 


Dubai, UAE 
Sementara jalan di Dubai dan banyak tempat-tempat menarik pelancong tidak beberapa sibuk dan sunyi sepanjang bulan suci ini (menjadikannya masa yang ideal untuk merancang lawatan), dan lebih-lebih lagi, pengalaman pada waktu malam tidak membosankan apabila melihat jalan dipenuhi pasar malam yang dihiasi dengan lampu terang. 

Pelancong tidak lagi perlu menunggu dalam barisan panjang untuk melawat bangunan tertinggi di dunia, Burj Khalifa. Malah lebih mempesona pada bulan Ramadan, hotspot pelancong menawarkan pelbagai acara yang dianjurkan oleh kerajaan tempatan untuk mendidik masyarakat tentang pentingnya bulan suci ini. Selain itu, khemah berbaris di sepanjang pantai yang ditetapkan untuk bufet Iftar tidak boleh dilepaskan! Penduduk setempat akan bersama untuk berbuka puasa di khemah-khemah ini, sambil menikmati permainan. 


Morocco 
Destinasi yang paling unik di Afrika dengan pelbagai warisan, tradisi dan landskap yang luar biasa di negara ini sangat menakjubkan, dengan gabungan budaya Arab-Afrika, dan sejarah Bohemia yang mengagumkan. 

Sertai orang tempatan bersolat dan temui masjid terbesar di Afrika, Masjid Hassan II, sambil menyaksikan air Lautan Atlantik melalui lantai kaca masjid yang unik. Walaupun pilihan makanan dan minuman terhad pada waktu siang, orang bukan Islam masih dapat makan makanan yang disediakan oleh hotel. Jangan terlepas mencuba pastri tradisional Morocco dan teh pudina, hidangan khas semasa musim Ramadhan. 

Kagum dengan kehidupan malam Morocco, terutamanya jalan-jalan Marrakesh yang hidup setiap malam, dengan banyak perayaan lain untuk dilihat seperti persembahan jalanan seperti muzik dan tarian, masakan segar Maghribi untuk penduduk tempatan dan ramai-ramai akan berkumpul untuk mengagumi persembahan ini bersebelahan pantai Agadir dan Essaouira. Ingin mencari lebih banyak pengembaraan? Marrakesh menawarkan pelbagai aktiviti seperti menaiki unta, menaiki kereta ‘buggy’ dan bagi mereka yang ingin sesuatu ekstrem boleh pergi ‘mountain biking’. 


Cairo, Mesir 
Ramadan di Mesir disambut dengan hiasan besar, doa dan aktiviti kebudayaan yang memberikann rasa pengalaman tertentu kepada orang ramai. Rumah, restoran, pasar dan jalanan dinyalakan dengan Fanoos tradisional yang berwarna-warni (tanglung Ramadan) untuk merai Ramadan. 

Sebaliknya, bandar ini sentiasa penuh dengan tenaga dengan perayaan yang menyenorokan dan hidangan masakan Mesir yang berlebihan. Bergiat dengan penduduk setempat di kafe-kafe pinggir jalan di mana khemah dipenuhi dengan keluarga dan rakan-rakan yang santai sambil menjamu makanan tempatan taamey, gabungan hidangan ful, bawang putih, bawang merah, dan herba. Akhiri malam anda dengan perjalanan melalui El Moez Street, sebuah muzium terbuka monumen Islam. Sertai penduduk tempatan untuk kerja amal dan menyumbang kepada yang memerlukan, mengumpul dana dan menyediakan makanan. 


Kuala Lumpur, Malaysia 
Ramadan di Malaysia dilihat secara berbeza dan sebagai negara majoriti Muslim, kepelbagaian tradisi keagamaan dan kebudayaan tidak pernah gagal untuk menarik pengunjung disebabkan rakyat Malaysia hidup dalam keadaan harmoni dan aman. 

Puasa di Malaysia agak mencabar kerana cuaca yang lembap, walau bagaimanapun, pada siang hari bandar tidak pernah sepi dengan orang ramai yang berjalan-jalan dan kebanyakannya membeli-belah untuk Hari Raya. Buka puasa dengan penduduk setempat, rasai pelbagai jenis makanan tempatan dan isi perut anda dengan makanan ringan yang lazat di Bazar Ramadan. 

Ini adalah peluang anda untuk menikmati pelbagai budaya yang berbeza untuk mengalami pelbagai perayaan dan adat istiadat agama yang belum anda lihat! Hidupkan detik-detik meriah ini dan dapatkan peluang eksklusif ini untuk meraikan dengan komuniti Islam tempatan di seluruh dunia. Untuk menjadikannya lebih mudah, gunakan Price Alerts yang disediakan pada aplikasi Traveloka kerana ia membolehkan anda menerima diskaun secara langsung pada pilihan destinasi impian anda, syarikat penerbangan dan penginapan yang disesuaikan dengan anggaran anda - membolehkan anda membuat keputusan yang cepat dari segi ekonomi. 

Encik Halif Hamzah, Pengurus Traveloka Negara Malaysia and Singapore berkongsi, "Ramadan adalah musim perayaan yang bertujuan untuk membawa kita lebih dekat kepada yang lain. Kita harus menikmati budaya dan norma yang berbeza dari orang yang berasal dari latar belakang yang berbeza, untuk memahami dan menikmati intipati sebenar Ramadan. " 

"Di Traveloka, kami berusaha untuk memperkasakan individu untuk meneroka dan menemui - untuk menceritakan kisah mereka sendiri, untuk mencipta kenangan, dan untuk dimajukan melalui semuanya. Melalui platform Traveloka Xperience, merebut peluang dan memanfaatkan apa yang ditawarkan, dan kagum dengan kebudayaan, peristiwa dan perayaan yang berlainan di seluruh dunia musim Ramadan ini, "kata Encik Halif. 

Untuk maklumat lanjut mengenai Traveloka, layari https://www.traveloka.com/en-my/.

Comments

Popular Posts