BERLEBIHAN DOS VITAMIN C MEMUDARATKAN BUAH PINGGANG?



Bukankah pemakanan dan kesihatan dalaman lebih penting untuk dijaga dan diberikan perhatian berbanding warna kulit? 

Makanan tambahan kolagen serta pil dan minuman pemutih kini mendapat tempat di hati masyarakat yang bukan sahaja dikatakan dapat mencantikkan dan mencerahkan kulit malah memiliki khasiat tersendiri untuk menganjal tekstur kulit. 

Namun adakah anda tahu bahawa kolagen serta makanan tambahan pemutih ini sebenarnya adalah pembunuh senyap? 

Untuk pengetahuan pembaca khususnya wanita, pengambilan produk pemutih dan kolagen secara berlebihan dari dos yang dibenarkan sebenarnya dapat memberi kesan sampingan kepada fungsi hati dan buah pinggang. 

Jaga-jaga dan jangan terlalu percaya pada makanan tambahan jika tidak mahu fungsi kedua organ penting dalam tubuh ini terjejas. 


Ikuti soal jawab serta penjelasan lanjut bersama Dr Darren Lee, Pakar Nefrologi & Perubatan Am dari Pantai Hospital Penang. 

1. Adakah makanan tambahan yang tidak baik untuk buah pinggang? 
Secara umumnya, semua makanan tambahan herba atau pemakanan membawa potensi risiko kesan sampingan kepada buah pinggang yang merupakan organ penapisan utama dalam badan kita. 

Ada apa-apa pelbagai jenis makanan tambahan disediakan dengan bahan-bahan yang berbeza yang ada yang tidak mungkin dikawal selia oleh Kementerian Kesihatan. Banyak ulasan telah menunjukkan persatuan makanan tambahan dengan bukti kecederaan buah pinggang, ketidakseimbangan elektrolit atau penyakit batu, sama ada dari bahan itu sendiri atau interaksi herba-dadah dengan mencampurkan beberapa bahan-bahan sama sekali. 

2. Apakah vitamin / makanan tambahan adalah keras pada buah pinggang? Selama bertahun-tahun, asid aristolochic telah dikenal pasti untuk menjadi sangat toksik kepada buah pinggang dan karsinogenik juga. bahan-bahan botani tertentu atau ubat tradisional mengandungi atau boleh dicampur dengan asid aristolochic. Pencemaran makanan tambahan dengan logam berat seperti merkuri, arsenik atau plumbum juga boleh menyebabkan kerosakan buah pinggang yang ketara. Oleh itu, ia sentiasa baik untuk memeriksa dengan doktor anda mengenai makanan tambahan anda. Jangan terlalu mudah mencuba pelbagai makanan tambahan di pasaran kerana harganya yang murah atau mahal, ia tak menjamin bahawa anda boleh menjadi putih dalam hanya beberapa hari. 

3. Apakah yang boleh merosakkan buah pinggang? 
Selain yang dinyatakan di atas, ubat-ubatan penting yang berpotensi boleh menjejaskan fungsi buah pinggang termasuk ubat penahan sakit (di bawah kumpulan ubat bukan steroid anti-radang, NSAIDs) dan antibiotik tertentu (contohnya aminoglycosides). 

Pengamal perubatan biasanya akan menentukan fungsi buah pinggang anda sebelum menetapkan ubat-ubatan ini, dan ia adalah penting untuk memberitahu doktor anda jika anda telah berkurangan fungsi buah pinggang atau mempunyai risiko penyakit buah pinggang. 

4. Adakah benar, mengambil makanan tambahan dalam dos yang tinggi boleh membawa kepada batu karang? 
Masalah batu karang biasanya terdiri daripada kalsium, oxalate, urate atau struvite. Oleh itu, dengan mengambil vitamin C berlebihan yang dimetabolismekan kepada beberapa produk sampingan termasuk oxalate, boleh menyebabkan pemendapan oxalate luas dalam tubul buah pinggang dan pembentukan batu. 

Begitu juga, dengan mengambil mega dos vitamin D boleh menyebabkan ketoksikan dan terlalu banyak kalsium dalam darah anda (hypercalcemia) yang boleh menyebabkan penyakit batu. 

5. Berapa banyak vitamin C adalah terlalu banyak? 
Bagi orang dewasa, jumlah harian yang disyorkan vitamin C adalah 60 hingga 100 mg sehari, yang disediakan oleh diet yang sihat dalam kebanyakan orang. Ia tidak digalakkan untuk mengambil vitamin dos atas elaun harian yang disyorkan (RDA) atau di luar had atas 2000mg vitamin C dalam sehari. 

6. Vitamin yang perlu saya elakkan jika saya mempunyai penyakit buah pinggang? 
Vitamin larut lemak (A, D, E dan K) lebih cenderung untuk membina dalam badan untuk pesakit dengan penyakit buah pinggang. tahap toksik mungkin berlaku dengan vitamin berlebihan pengumpulan A. 

7. Apakah tips yang terbaik untuk buah pinggang sihat? 
Tidak ada "tambahan buah pinggang ajaib" setakat ini. Untuk mengekalkan buah pinggang sihat, tips terbaik adalah seperti berikut: 

a. Hidup gaya hidup yang aktif dan sihat dengan senaman yang kerap; 

b. Makan makanan yang seimbang dengan garam rendah, rendah lemak, rendah gula dan serat kaya; 

c. Memantau tekanan darah, gula darah dan indeks jisim badan (BMI); 

d. Jangan merokok; 

e. Minum air yang mencukupi (1.5 hingga 2 liter sehari untuk gaya hidup normal); 

f. Elakkan ubat penahan sakit (NSAIDs) over-the-kaunter; 

g. Biasa buah pinggang tahunan pemeriksaan terutamanya jika pada risiko penyakit buah pinggang 

Perlu ingat bahawa tiada kecantikan yang dapat dikekalkan selama-lamanya. Apa yang paling penting adalah penjagaan kesihatan tubuh. 

Ya, mungkin sekarang anda rasa sihat, tapi apabila sudah meningkat usia, apabila daya ketahanan badan sudah semakin lemah, kesan sampingan dari cara anda yang tidak berhemah kerana terlalu obses mahu menjadi putih itu tadi akan mula bertindak balas, mengundang kepada pelbagai masalah kesihatan yang lain. 

Comments

Popular posts from this blog

WESTLIFE BAKAL KEMBALI KE MALAYSIA UNTUK KONSERT WESTLIFE THE HITS TOUR 2024 DI RESORTS WORLD GENTING