KEMPEN KOMUNITI PENYAYANG AYAM BRAND 2019 MELAWAN OBESITI



Adakah hidangan terakhir anda mengikut Pinggan Malaysia Sihat - mengikut suku, suku, separuh? Kementerian Kesihatan Malaysia menggalakkan Suku-Suku Separuh, pembahagian plat kepada satu perempat untuk protein, satu perempat untuk karbohidrat kompleks dan separuh untuk buah-buahan dan sayur-sayuran. Ia adalah cara mudah untuk membahagikan jenis makanan keperluan tubuh kita. 

Pinggan Sihat Malaysia atau Suku-Suku Separuh bukanlah norma untuk kebanyakan kita, yang telah membawa kepada obesiti dalam kalangan orang dewasa, dan kanak-kanak. Menurut Economist Intelligence Unit’s Tackling Obesity in ASEAN Report, prevalens obesiti Malaysia adalah 13.3%, yang tertinggi di Asia Tenggara. Malaysia adalah antara tiga negara teratas di Asia dengan peratusan yang tinggi iaitu 11.5% kanak-kanak yang gemuk, berusia antara enam bulan hingga 12 tahun. 


Ayam Brand™, jenama tempatan yang terkenal dengan pelbagai rangkaian produk, tiada bahan pengawet dan tiada tambahan MSG, makanan ber-tin yang sihat dan mudah, mengambil isu besar obesiti di kalangan kanak-kanak Malaysia dengan menggabungkan konsep 3S Pinggan Sihat Malaysia ke dalam program Tanggungjawab Sosial Korporat (CSR) tahunannya. Tahun ini, Ayam Brand memperluaskan program CSR kepada kanak-kanak dari sekolah rendah juga. 

Tema untuk kempen tahun ini ialah 'Kempen Komuniti Penyayang Ayam Brand™ 2019, Sihatkan Malaysia, Mula Sekarang'. Ia akan memperkasakan kanak-kanak dari 10 negeri dengan maklumat untuk mengenal pasti pilihan makanan yang lebih sihat dan melengkapkan mereka dengan kemahiran untuk menyediakan hidangan Pinggan Sihat Malaysia. Program ini terbuka kepada kanak-kanak dari lapan tahun ke atas. 

Menurut Pengerusi Ayam Brand™, Yang Mulia Tunku Dato' Mu'tamir Bin Tunku Tan Sri Mohamed, kempen CSR yang kini berusia dua belas tahun telah menyumbang 1.76 juta makanan sihat untuk tujuan kebajikan, menyediakan makanan berkhasiat kepada lebih daripada 20,000 orang daripada 482 rumah amal dan NGO. 

Kempen tahun ini membiayai dan mendidik 42 rumah amal, mendidik 25 sekolah di seluruh negara, selama lebih tiga bulan, dianggarkan 1,800 penerima dengan jumlah 324,000 hidangan Ayam Brand. 

"Sebagai peneraju dalam industri makanan Malaysia selama lebih dari 100 tahun, Ayam Brand ™ amat prihatin terhadap isu obesiti di negara ini dan bersedia untuk membantu, bermula dengan kanak-kanak kerana mereka adalah yang paling mudah dididik. Kami telah membangunkan program Sihatkan Malaysia, Mulakan Sekarang dengan harapan kami dapat membantu mengurangkan obesiti kanak-kanak dengan melengkapkan kanak-kanak dengan pengetahuan dan kemahiran untuk memilih, membuat dan menyediakan makanan yang lebih berkhasiat, "kata Tunku Dato 'Mu'tamir. 

"Kami telah melaksanakan kempen CSR tahunan kami selama 12 tahun, dan sudah tiba masanya untuk kami memperluaskannya untuk memberi manfaat kepada lebih ramai kanak-kanak dengan membawa mesej Quarter, Quarter, Half (Suku-Sepuku Separuh) melalui acara ini yang akan memudahkan mereka untuk memahami, dengan tips yang boleh mereka gunakan di rumah, dan berkongsi dengan rakan dan keluarga mereka," tambah Tunku Dato' Mu'tamir. 


Ayam Brand mengadakan kempen kemuncak di KPJ Ampang Puteri Specialist, salah satu hospital peneraju di Malaysia serta Asia Tenggara. 

Pada acara kemuncak, Pakar Pemakanan Sihat, KPJ Ampang Puteri, Puan Nur Hayati Azmi berkongsi dengan para peserta mengenai hidup dan makan dengan sihat. 

"KPJ Ampang Puteri gembira dapat bekerjasama dengan Ayam Brand dalam kempen CSR tahunannya. Mematuhi pepatah bahawa pencegahan adalah lebih baik daripada mengubati, kami komited untuk menjangkau masyarakat dan berkongsi pengetahuan kesihatan yang penting. Kami menghargai kerjasama seperti yang kita lihat kempen Ayam Brand menjangkau negara dan jenama telah berjaya melakukannya selama bertahun-tahun. Dato’ Dr Abdul Wahab Abdul Ghani, Pengarah Perubatan, KPJ Ampang Puteri Specialist Hospital. 

Untuk makanan yang seimbang, se-perempat plat perlu mengandungi protein yang boleh didapati dalam ikan, kacang, daging, ayam, telur, dalam bahagian berukuran sawit; satu perempat karbohidrat dari nasi, mi, roti, bijirin, produk wholegrain, dalam bahagian kecil, dan separuh plat dengan sayur-sayuran dan buah-buahan, berukuran tapak tangan. 

Di Kuala Lumpur dan Selangor, seramai 40 kanak-kanak daripada 257 menyertai Kempen Penjagaan Komuniti Ayam Brand ™ yang bermutu, mencabar dan menyeronokkan, 'Get Healthy Malaysia, Start Now' (Sihatkan Malaysia, Mulakan Sekarang). 

Acara itu dimulakan dengan pengenalan interaktif kepada konsep #sukusukuseparuh, diikuti oleh sepuluh pasukan yang terdiri daripada empat orang kanak-kanak yang menyediakan makanan berdasarkan prinsip 3S, dalam masa 30 minit dengan bantuan minima dari orang dewasa, menggunakan resipi yang telah diselidiki oleh pakar pemakanan. 


Semasa menunggu hidangan Malaysia Sehat mereka dinilai untuk kanak-kanak itu dicabar dengan permainan yang memerlukan Kemahiran Pemikiran Pesanan Tinggi untuk menguatkan apa yang mereka telah belajar tentang pemakanan yang baik. 

"Hari ini saya belajar bahawa saya perlu makan lebih banyak sayur-sayuran, buah-buahan dan protein, dan mengurangkan nasi dan roti yang saya sukai. Makanan yang saya buat hari ini sangat lazat, dan ia sihat juga. Saya akan cuba makan makanan seimbang setiap hari untuk menjadi lebih sihat, dan akan melakukan lebih banyak latihan, "kata salah seorang peserta. 

Ayam Brand ™ mengambil kempen dalam talian dan menguatkannya menerusi media sosial menerusi pengaktifan seperti pertunjukan Pinggan Sihat Anda, serta berkongsi kemas kini langsung acara tersebut. 

Enam buah rumah amal menerima bekalan Ayam Brand ™ selama dua bulan yang bersamaan dengan 46,260 makanan sihat untuk jumlah 257 penduduk di rumah ini. 

"Ayam Brand ™ telah menyokong NGO selama bertahun-tahun, dan rumah kebajikan sentiasa berharap untuk dipilih sebagai penerima sumbangan produk mereka kerana rumah kebajikan melalui masa yang sukar apabila sumbangan sukar didapati. Terima kasih kepada Ayam Brand ™ kerana sentiasa menjaga masyarakat, " kata Encik David dari Persatuan Rumah Kanak-kanak. 

Mahu membantu lebih banyak komuniti? Lawati Ayam Brand ™ e-charity di https://www.ayambrand.com.my/e-charity.html dan beli produk Ayam Brand untuk disumbangkan kepada rumah amal pilihan anda. E-charity Ayam Brand™ menawarkan 15% kurang daripada harga runcit, dan penghantaran percuma untuk memudahkan lebih banyak organisasi amal Dapatkan Malaysia Sihat, Mula Kini. 

Untuk maklumat lanjut mengenai Ayam Brand, sila layari www.ayambrand.com.my atau menyertai https://www.facebook.com/ayambrandmalaysia.


Comments

Popular posts from this blog

WESTLIFE BAKAL KEMBALI KE MALAYSIA UNTUK KONSERT WESTLIFE THE HITS TOUR 2024 DI RESORTS WORLD GENTING