ASTRO ORIGINALS PERSEMBAHKAN “KAMPONG PISANG BERSIRI-SIRI”


Buat julung kalinya di Malaysia, Astro membawakan francais filem blockbuster nombor satu tanah air ke skrin televisyen dalam bentuk drama bersiri premium menerusi jenama ‘Astro Originals, bertajuk “Kampong Pisang Bersiri-Siri”, arahan Pengarah Terbaik Festival Filem Malaysia ke-21, Mamat Khalid. 

Lima buah filem di bawah francais Kampung Pisang ini yang mana masing-masing telah merekodkan kejayaan membanggakan adalah ‘Hantu Kak Limah’ (RM38.6 juta, tahun 2018), ‘Zombie Kilang Biskut’ (RM1.5 juta, 2014), ‘Husin, Mon & Jin Pakai Toncit’ (RM6.4 juta, 2013), ‘Hantu Kak Limah Balik Rumah’ (RM8 juta, 2010) dan ‘Zombi Kampung Pisang’ (RM2.4 juta, 2007). Kesemuanya telah meraih kutipan pecah panggung dengan jumlah keseluruhan RM56.9 juta. 


Meskipun francais ini sudah bertapak lebih sedekad dalam industri, lantunan dialog, keunikan setiap karakter dan babak-babak menarik yang ditampilkan dilihat sentiasa malar segar dalam ingatan dan kekal relevan sehingga ke hari ini, bahkan masih boleh diterima serta dekat di hati anak muda sekarang. 

Lanjutan daripada itu, Astro mengambil inisiatif untuk membawa francais komedi terbesar dan popular tanah air ini dalam bentuk drama siri premium, istimewa buat pelanggan Astro. “Kampong Pisang Bersiri-Siri” bakal menemui penonton mulai 7 Disember ini, setiap hari Isnin, jam 9.00 malam, di Astro Citra, saluran 108 (HD) / 128 (SD). 

Masih berlatarbelakangkan Kampung Pisang, drama siri berdurasi satu jam ini menghimpunkan barisan watak komedi daripada francais terdahulu. Antaranya, Pak Jabit dan Husin daripada filem Zombi Kampung Pisang, Kak Limah (Hantu Kak Limah), Cik Purnama, Chomprak, Joko Anuar, Pembantu Perubatan (Hantu Kak Limah Balik Rumah) dan penampilan watak Barkoba daripada 16 dan 17 Puasa. 


Malah, turut memperkenalkan watak sampingan baru seperti Pak Kasim, Pak Din ‘Pest Control’, Pak Karim dan Cik Chun. Bagi watak penduduk tetap Kampung Pisang, ia akan dijayakan oleh Kazar Sairi, Bell Ngasri, Dewa Sapri, Aziz M. Osman, Mat London, Avaa Vanja, Nazeera Sardi dan ramai lagi. 

Tambah menarik, penonton boleh turut menyaksikan penampilan khas barisan selebriti popular tanah air secara bergilir-gilir pada setiap minggu sepanjang 12 episod siri ini bersiaran. Di antara mereka yang terlibat adalah Datuk Awie, Hazama, Ellie Suriaty, Pekin, Delimawati, Ozlynn, Soffi Jikan, Joey Daud, Kamarool Hj Yusof, Imuda, TJ Isa, Adam AF, Azlan Komeng, Ayie Hushairi, Faizal Chal, Nasir Jani, Soya dan Shuk Sahar. 

Pengarah Kampong Pisang Bersiri-Siri, Mamat Khalid berkata, “Sejujurnya, francais Kampung Pisang ini amat isitmewa di hati saya. Saya percaya ada sebahagian penonton yang turut membesar dengan filem-filem ini. Sejak tahun 2007 karya ini diperkenal, saya ingin menzahirkan satu kelainan khususnya kepada mereka yang setia menyokong, justeru saya gabungkan hampir kesemua watak filem ke dalam siri ini. Selain dari itu, penonton juga akan disajikan dengan jalan cerita, elemen komedi, hantu dan kameo yang berbeza di setiap episod. Manakala, barisan pelakon bukan sahaja dalam kalangan pelakon tetapi turut membintangi adalah barisan pengarah hebat tanah air seperti Mat London, Nasir Jani, Ellie Suriaty, Pekin serta kartunis Imuda dan pelukis komik Ujang, Soya. Saya rasa berbangga dapat bekerjasama dengan mereka dan para pelakon lain. Ternyata kehadiran mereka tidak sahaja memberi input pada karya ini, malah dedikasi dan komitmen tinggi yang diberikan sepanjang penggambaran harus diberi pujian.” 


“Kampong Pisang Bersiri-Siri juga dianggap sebagai satu cabaran baru buat saya kerana ini merupakan pertama kali saya mengarahkan drama bersiri, namun begitu perlu mengekalkan kualiti dan ‘end result’ setanding filem. Untuk itu, teknik teknologi pengimejan telah dilakukan oleh tenaga pakar di Australia dan proses adunan audio dan bunyi pula dilakukan di Thailand. Saya harap penonton akan berpuas hati dan sedikit sebanyak mampu membawa mereka keluar dari tekanan seketika khususnya di kala dunia dilanda pandemik Covid-19 ini. Tidak salah kiranya jika kita meluangkan sedikit masa untuk berhibur bersama keluarga dan yang tersayang dengan menonton karya Kampung Pisang.” ujar Mamat Kalid lagi. 

Naib Presiden, Ketua Astro Shaw & Nusantara, Raja Jastina Raja Arshad berkata Kampong Pisang Bersiri-Siri yang mana ia menggabungkan konten segar, kualiti terbaik dan membariskan bakat-bakat kreatif di depan dan di belakang lensa kamera. 

“Memahami citarasa dan kehendak para penonton Astro yang sering menginginkan konten berkualiti dan lebih nilai hiburan, Astro buat julung kalinya membawakan drama premium daripada francais filem komedi nombor satu Malaysia, Kampung Pisang, dalam bentuk rantaian siri namun memiliki kualiti setanding karya filem. Secara tidak langsung, penonton dapat berhibur lebih lama sepanjang 12 minggu berturut-turut, menikmati lebih drama, lebih seram, lebih kelakar dan kemunculan lebih ramai pelakon-pelakon hebat dan popular. Jika sebelum ini peminat Universe Kamung Pisang harus menunggu setiap dua tahun sekali, tetapi kini mereka dapat menonton filem setiap minggu dan kami percaya ia dapat memberi kepuasan tontonan buat pelanggan Astro.” 

“Dengan hadirnya ‘Kampong Pisang Bersiri-Siri’, diharap ia mampu memberi keterujaan kepada penonton yang merindui kekecohan dan gelagat penduduk Kampung Pisang. Kehebatan sutradara di sebalik francais ini, saudara Mamat Khalid semestinya wajar diraikan. Sempena itu Astro Citra bakal menyiarkan sepuluh karya hebat Mamat Khalid menerusi slot ‘Istimewa Mamat Khalid’ pada setiap hari Isnin sehingga Jumaat, jam 9.00 malam mulai 23 November ini sepanjang dua minggu. Penonton juga boleh mengakses filem-filem arahan Mamat Khalid di platform On Demand bagi mengimbau kembali watak dan adegan menarik. 

“Bukan itu sahaja, Astro turut menjalankan rangkaian pemasaran secara menyeluruh bagi kempen drama premium ini merentasi semua platform Astro, seperti radio, televisyen dan digital serta meliputi pelanggan NJOI. Sejak kami tampilkan teaser atau klip video ringkas berkaitan Kampung Pisang di platform digital, ia telah menerima respon positif dan mencetuskan keterujaan di kalangan penonton. Justeru, jangan lupa temujanji anda bersama kami mulai 7 Disember ini!” Bagi mereka yang tidak pernah mengikuti francais ini, mereka masih boleh untuk turut sama berhibur dengan kesemua siri kerana ia menampilkan jalan penceritaan yang baharu. 


Kali ini, ‘Kampong Pisang Bersiri-Siri’ bakal membawakan kisah penduduk Kampung Pisang yang dilanda misteri dan masalah. Setiap minggu ada sahaja yang datang menggangu penduduk kampung, dan yang menghairankan, semuanya berbeza-beza seperti toyol, hantu rempit, serigala jadian, hantu sungai, orang minyak, zombi, makhluk asing, pocong dan paling unik hantu Kak Limah! Huru-hara jadinya penduduk kampung dan mereka akan bergandingan untuk mengharmonikan semula kampung kesayangan mereka. Ikuti berita mingguan ‘Kampong Pisang Bersiri-Siri’ secara santai, eksklusif di Gempak TV pada setiap hari Rabu, jam 11.00 malam di saluran Astro Ria. 


Episod pertama ‘Kampong Pisang Bersiri-Siri’ akan ditayangkan secara serentak di saluran Astro Citra dan Astro Ria pada jam 9.00 malam, 7 Disember ini. Manakala, untuk minggu-mingu seterusnya, saksikan siri drama premium komedi seram ini pada setiap hari Isnin, jam 9.00 malam, eksklusif di Astro Citra. Untuk pilihan alternatif, anda juga boleh strim di platform Astro GO atau On Demand. Ikuti info dan klip-klip menarik menerusi akaun Instagram, Facebook, Twitter Astro Gempak dan Astro Shaw.

Comments

Popular posts from this blog

STUDY MELBOURNE HUB KUALA LUMPUR KEMBALI BEROPERASI DI LOKASI BERWAJAH BAHARU, MENGUKUHKAN HUBUNGAN DUA HALA ANTARA MALAYSIA DAN VICTORIA

DI PERSEMBUNYIAN - ALBUM PERDANA DUO FOLK POP SATWO MEMBAWA ‘ROLLERCOASTER’ MUZIK DAN EMOSI