PANDUAN MENGURUSKAN KESIHATAN JANTUNG SEWAKTU PANDEMIK


Berikutan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), rakyat Malaysia terpaksa ‘berkurung’ di rumah bagi membendung wabak COVID-19, sekaligus memburukkan lagi pelbagai masalah kesihatan yang serius. Penjagaan kesihatan jantung anda adalah mustahak, lebih-lebih lagi sewaktu wabak bermaharajalela. Dalam pada itu, individu dengan penyakit dan masalah jantung sedia ada, nampaknya lebih berisiko mengalami gejala atau komplikasi parah sekiranya dijangkiti COVID-19.

Menurut Persekutuan Jantung Sedunia1, hal ini kerana sistem imun penghidap penyakit jantung biasanya lebih lemah, menjadikan mereka lebih terdedah kepada komplikasi virus yang parah. Semakin banyak kajian menunjukkan, ramai bekas pesakit COVID-19 mengalami kerosakan jantung walaupun tiada sejarah penyakit jantung atau tidak dimasukkan ke hospital.

Tinjauan Kebangsaan Kesihatan dan Morbiditi 2019 oleh Kementerian Kesihatan Malaysia mendapati kolesterol tinggi, yang merupakan faktor risiko utama penyakit jantung, menjejaskan 8 juta atau 40% orang dewasa di Malaysia2. Malahan, serangan jantung telah menjadi pembunuh No.1 negara kita selama lebih 15 tahun.

Dr. Rohith Stanislaus, Pakar Kardiologi dari Institut Jantung Negara berkongsi, “Kita dapat menyaksikan satu trend umum bahawa paras kolesterol di Malaysia semakin meningkat seiring kenaikan kadar penyakit arteri koroner dan serangan jantung.”

Penyakit jantung koronari berlaku apabila plak terdiri daripada kolesterol, lemak, kalsium dan sisa lain termendap pada saluran jantung. Pengumpulan plak inilah yang menjadi penyebab utama serangan jantung, yang tercetus apabila saluran tersebut tersumbat sepenuhnya dan menyekat bekalan darah ke jantung.

Meskipun statistik nampaknya suram, sinar harapan masih ada. Menerusi pilihan kita sendiri, kita sebenarnya mampu mengawal beberapa faktor risiko utama untuk penyakit jantung koronari.

Bagaimanapun, penjagaan kesihatan dan usaha mengubah gaya hidup sewaktu pandemik bukan semudah disangka, khususnya bagi mereka yang hidup dengan masalah jantung sedia ada.

Akan tetapi, ia bukannya mustahil, kerana terdapat pelbagai langkah yang boleh anda ambil bagi meletakkan jantung anda kembali pada landasan yang betul, walaupun menghadapi wabak yang tiada kesudahan.

Diet yang sihat jantung

Menurut Dr. Rohith, diet yang seimbang, sihat dan terdiri daripada pelbagai kumpulan makanan utama dapat membantu mengekalkan kesihatan jantung. “Kurangkan pengambilan gula diproses dan garam, serta makanan yang tinggi lemak tepu dan lemak trans” bukan sahaja satu langkah yang berkesan, tetapi juga mudah diamalkan di rumah.

Pastikan anda terapkan lebih sayur-sayuran dan buah-buahan ke dalam diet anda. Makanan berasaskan tumbuhan mengandungi pelbagai bahan yang dapat membantu mencegah penyakit kardiovaskular. Tingkatkan pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran kerana ini dapat membantu mengurangkan pengambilan makanan berkalori tinggi.

Amalan mengehadkan lemak tepu dan trans turut membantu mengurangkan paras kolesterol darah dan risiko penyakit arteri koronari.

Di samping itu, makanan yang kaya asid lemak omega-3 dapat membantu memerangi penyakit jantung. Salmon, tuna, sardin, dan ikan hering merupakan sumber kaya asid lemak omega-3.

Sokalingam Karuppiah, 57, yang merupakan pesakit jantung di Institut Jantung Negara, telah menjalani prosedur Intervensi Koronari Percutaneus (PCI) dan Pintasan Graft Arteri Koronari (CABG) bagi dua serangan jantung masing-masing pada tahun 2013 dan awal tahun ini.

Selepas itu, beliau terpaksa membuat perubahan drastik dari segi diet bagi menjaga kesihatannya. “Sekarang, saya makan lebih banyak ikan, dan pastikan saya makannya sekurang-kurangnya sekali seminggu. Saya juga telah menyingkirkan makanan berminyak dari diet saya, dan sebaliknya meningkatkan pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran,” katanya.

“Jangan ambil mudah kesihatan anda. Perubahan tabiat makan anda merupakan satu pelaburan yang cukup kecil dan seharusnya menjadi kebiasaan kita semua. Saya kesal kerana mengabaikan kesihatan saya begitu lama. Ia bukan sahaja memberi kesan kepada diri saya tetapi juga keluarga saya. Sekarang, ketika kita duduk di rumah, kita berpeluang memasak makanan sendiri yang jauh lebih sihat.”

Pengambilan sterol tumbuhan yang mencukupi juga terbukti dapat merendahkan kolesterol secara berkesan – sekurang-kurangnya 1.2 gram sterol tumbuhan sehari. Namun, bagi mendapatkan 1.2 gram sterol tumbuhan, anda perlu makan sekitar 255 biji tomato, 90 biji epal, atau 126 batang lobak merah!

Struktur sterol tumbuhan mirip kolesterol dalam badan kita. “Selepas dimakan, ia akan ‘bersaing’ dengan kolesterol dalam sistem penghadaman untuk diserap. Kesannya, penyerapan kolesterol tersekat dan menyebabkan paras kolesterol darah kita turun,” jelas Dr. Rohith.

Siah Peck Hwa, 41, ibu kepada dua cahaya mata berkongsi bahawa NESTLÉ OMEGA PLUS membantu menguruskan paras kolesterolnya. “Saya mendapati kolesterol saya telah menurun apabila saya bermula mengambil susu ini. Kini, paras kolesterol saya jauh berbeza daripada sebelumnya.”

Sebenarnya, kuantiti makanan yang anda makan juga sama penting dengan jenis makanan yang diambil. Tabiat negatif seperti makan sehingga terlalu kenyang, pengambilan karbohidrat dan protein yang tidak sihat, dan menikmati ‘pusingan’ kedua makanan anda, dapat menyebabkan pengambilan kalori yang berlebihan.

Setiap aktiviti kecil mampu mencetuskan impak bermakna

Walaupun amalan diet sihat merupakan kunci yang penting, senaman juga merupakan ‘ubat’ yang mujarab dalam menurunkan kolesterol dan menjaga kesihatan jantung.

Rakyat Malaysia kini menghabiskan lebih banyak masa di rumah (bahkan bekerja dari rumah), dan perlu mengimbangi pelbagai tugasan secara serentak, seperti penjagaan kanak-kanak atau pembelajaran dalam talian. Sebagai natijahnya, kita mengabaikan senaman dalam rutin harian kita.

Mengemop lantai rumah atau aktiviti berkebun mungkin kurang menyeronokkan kalau dibandingkan dengan joging atau kelas Zumba. Namun, aktiviti-aktiviti dan tugasan rumah sedemikian dapat membuatkan anda bergerak.

Sebarang pergerakan yang boleh diterapkan ke dalam kehidupan harian anda adalah bermanfaat. Aktiviti semudah berjalan-jalan, menaiki tangga dan tugasan rumah dapat memanfaatkan jantung apabila dijadikan amalan rutin.

“Senaman jauh lebih mencabar hari ini akibat COVID-19. Saya biasanya pergi ke taman untuk berjalan-jalan, tetapi saya tidak dapat melakukan ini sekarang, kerana kes COVID nampaknya semakin teruk dan saya enggan mengambil risiko. Namun, saya cuba mengeluarkan peluh di rumah, dengan melakukan lebih tugasan rumah dan senaman ringan bagi membuat jantung saya mengepam,” kongsi Malek Mohamed.

Malek, bapa kepada 3 cahaya mata, menderita penyakit jantung sejak tahun 2006, dan perlu menelan 10-12 pil ubat setiap hari bagi menguruskan kesihatan jantungnya.

“Ramai yang ingat bahawa setelah menjalani pembedahan atau dirawat untuk penyakit jantung, semuanya akan kembali normal. Namun, ini jauh dari kebenaran, lebih-lebih lagi sewaktu tempoh COVID di mana kesihatan anda amat penting. Anda harus melipatgandakan penjagaan untuk memastikan anda kekal sihat supaya anda tidak perlu lagi menjalani prosedur perubatan yang lain selain daripada mengambil ubat anda. Bagi saya, senaman merupakan antara langkah yang sangat saya utamakan,” tambahnya.

“Aktiviti seperti Walk A Million Miles sangat bermanfaat. Menyedari saya sedang melangkah ke satu misi yang dekat dengan hati saya - menjadi pembakar semangat saya untuk menyumbangkan langkah saya pada tahun ini. Ramai yang menganggap senaman sebagai satu beban. Namun, sekiranya ia dilakukan dengan cara menyeronokkan, terutamanya anda akan melangkah bersama-sama rakyat Malaysia lain ke arah matlamat kebaikan bersama, ia akan menyemarakkan lagi semangat anda! Sebagai penerima sumbangan Walk A Million Miles tahun lalu, saya amat bersyukur dan berharap untuk menyumbang balik kepada masyarakat.”

Bukti demi bukti manfaat senaman terhadap kesihatan jantung terus terserlah. Senaman membantu dengan membakar kalori, mendorong penurunan berat badan dan akhirnya menurunkan paras kolesterol. Di samping itu, senaman juga dapat ‘melatih’ jantung, seperti mana manfaatnya terhadap otot-otot lain dalam badan anda.

Dr. Rohith terus berkongsi, “Senaman dan aktiviti fizikal yang mencukupi, sekurang-kurangnya 150 minit seminggu yang dapat dicapai melalui 30 minit sehari 5 kali seminggu, akan membantu menjaga kesihatan jantung anda. Cara mudah untuk meningkatkan tahap aktiviti termasuk menggantikan penggunaan lif dengan tangga.”

Menghindari tekanan

Individu yang menghadapi tekanan jangka panjang lebih cenderung beralih ke gaya hidup yang kurang sihat, seterusnya membawa kepada kehidupan yang tidak aktif, bahkan tabiat berbahaya seperti merokok, makan dan minum berlebihan - yang semuanya dikaitkan dengan peningkatan risiko penyakit jantung.

Lebih membimbangkan, mereka yang tidak pernah menghadapi cabaran kesihatan mental sebelum ini mula menunjukkan gejala atau mengalami beberapa aspeknya, dengan ramai rakyat Malaysia terjebak dalam kemurungan, masalah pengurusan kemarahan, serangan kegelisahan dan panik yang bertubi-tubi.

Norma baharu bekerja dari rumah telah mengaburkan sempadan antara dunia kerja dengan kehidupan peribadi. Oleh sebab pekerja perlu mengorbankan aktiviti riadah bagi memenuhi tuntutan majikan yang kian membebankan, mereka terpaksa menahan waktu kerja lebih lama yang akhirnya menimbulkan tekanan emosi.

Rakyat Malaysia mungkin berisiko menghidap penyakit jantung pada tahun-tahun akan datang sekiranya terus menghadapi tekanan kronik.

Siah Peck Hwa yang mengalami komplikasi jantung semenjak zaman kanak-kanak sentiasa berpegang kepada mantra ‘menghindari tekanan’. “Ia sungguh mencabar buat saya. Saya akan memantau denyutan jantung dan tekanan saya setiap kali saya berasa tertekan. Saya mesti bertenang pada setiap masa. Sesuatu perkara yang kecil sudah cukup menjadikan saya gelisah dan tertekan, jadi saya mesti cuba bertenang dan berfikiran positif.”

“Meskipun tidak sedar, namun kita dengan begitu cepatnya jatuh ke dalam ‘perangkap’ gaya hidup tidak aktif. Pada masa ini, kita duduk lebih lama dengan mata melekat pada skrin, tidak kira bekerja, melayari media sosial, ataupun menonton filem dan menikmati permainan. Tabiat ini sangat tidak sihat dan akan menjejaskan kesihatan mental kita dalam jangka panjang.”

Adalah sangat penting kita meluangkan masa untuk melakukan perkara-perkara yang dapat merehatkan minda dan badan kita.

Mendapat tidur mencukupi setiap hari dan melakukan perkara-perkara yang menggembirakan anda dapat membantu menghilangkan tekanan. ‘Digital detox’, atau tindakan berehat daripada skrin, bukan sahaja membantu meningkatkan waktu tidur dan daya tumpuan, tetapi juga memberi rehat kepada mata dan minda anda. Meditasi kesedaran (Mindfulness meditation) dapat membantu menangkis impak negatif COVID-19 terhadap kesihatan mental, apabila dilakukan sebagai sesi singkat setiap hari.

Pada tahun 2020, Siah Peck Hwa pernah dimasukkan ke hospital akibat dijangkiti COVID-19. “Tahun lalu sangat sukar bagi saya kerana runsing memikirkan anak-anak dan keadaan jantung saya selain disahkan positif COVID-19. Namun, senaman mental yang mudah telah membantu saya mengharungi tempoh mencabar ini.”

Perubahan gaya hidup dan pemeriksaan kesihatan

“Faktor risiko penyakit kardiovaskular terbahagi kepada dua kategori: dapat diubah dan tidak dapat diubah. Faktor risiko penyakit kardiovaskular yang tidak dapat diubah berpunca daripada faktor genetik, manakala faktor risiko penyakit kardiovaskular yang boleh diubah adalah faktor yang dapat dikurangkan atau dikawal melalui perubahan tingkah laku seperti tabiat alkohol dan merokok,” jelas Dr. Rohith.

Pandemik ini juga dapat mencetuskan tabiat alkohol dan merokok yang lebih buruk.

Sebagai pesakit di IJN yang baru menjalani Pintasan Graft Arteri Koronari, Johnitar Behud terpaksa membuat beberapa perubahan gaya hidup. “Saya menghentikan rokok dan alkohol setelah didiagnos menghidap komplikasi jantung pada awal 2019. Sejak itu, saya mengamalkan senaman ringan dan diet seimbang seperti makanan rendah kolesterol dan tidak makan melebihi had yang ditetapkan.”

“Jika saya mampu melakukan perubahan ini sewaktu pandemik, saya yakin orang lain juga dapat membuat perubahan ke arah kebaikan jika mereka membulatkan tekad. Tidak perlulah membuat perubahan drastik. Mengambil bahagian dalam Walk A Million Miles 2021 dan menetapkan sasaran langkah setiap hari dapat membantu menerapkan jalan kaki ke dalam rutin harian anda dalam jangka panjang. Ini dapat membantu anda menghindari makanan yang tidak sihat, bahkan rokok dan alkohol”, tambah Johnitar.

Lawatan doktor dan pemeriksaan berkala dapat mengenal pasti faktor risiko dan menawarkan asas permulaan bagi mengambil langkah pencegahan. Tegas Dr. Rohith lagi, tidak pernah terlalu awal atau lambat untuk mengorak langkah menjaga kesihatan anda. “Kami menyarankan saringan awal untuk mereka yang menghadapi pelbagai faktor risiko dan mereka yang berusia 40 tahun ke atas.”

Harus diingatkan bahawa kepatuhan diet yang ketat, rutin senaman dan pemantauan kesihatan di rumah tidak boleh menggantikan pemeriksaan rutin. Anda disarankan untuk menggabungkan lawatan doktor serta ujian berkala dengan peralatan di rumah untuk menjamin bacaan yang betul.

NESTLÉ OMEGA PLUS mengalu-alukan khalayak ramai untuk turut serta dalam Walk A Million Miles 2021 dengan memuat turun aplikasi mudah alih BookDoc untuk menjejaki bilangan langkah mereka.

Untuk maklumat lanjut tentang Walk A Million Miles 2021 dan NESTLÉ OMEGA PLUS, sila layari https://www.dearnestle.com.my/bm/brand-story/nestle-omega-plus atau https://www.facebook.com/NestleOmegaPlus/.


Feature photo by: People photo created by senivpetro - www.freepik.com

Comments

Popular posts from this blog

COMBAT BAZE MEMBAWA PENGALAMAN REKREASI PENUH AKSI DI MALAYSIA

"CHECK, CONFIRM, CONSULT AND CHANGE" UNTUK MEMERANGI PRADIABETES

POWER ROOT TERUS MENYUMBANG KEPADA TABUNG KEMANUSIAAN PALESTIN MEDIA PRIMA

IQIYI TAMPILKAN DRAMA BERSIRI 'RESTU' LAKONAN REMI ISHAK, WANNA ALI, SITI ELIZAD, ELIZABETH TAN, DAN RAMAI LAGI

PROGRAM BAHARU ‘THE HARDEST SINGING SHOW’ CABAR VOKAL DAN KREATIVITI PENYANYI HEBAT TEMPATAN DI ASTRO