PULMONARY FIBROSIS - ANCAMAN UTAMA SISTEM PERNAFASAN!


Seorang maut setiap 15 minit di Eropah akibat Pulmonary Fibrosis (PF). Pulmonary Fibrosis merupakan penyakit pernafasan kelima yang membawa maut di Eropah selepas kanser paru-paru, COPD, radang paru-paru dan COVID-19. Ia menyumbang lebih daripada 1% daripada kesemua kematian yang dicatatkan dan membunuh lebih ramai orang berbanding leukemia atau kanser ovari i.

Pulmonary Fibrosis secara amnya juga dikenali sebagai parut di paru-paru dan ia merupakan suatu penyakit yang jarang berlaku dan boleh membawa maut, bayangkan pesakit akan berasa seperti berjalan di tanah rata namun terpaksa bergelut seperti mendaki gunung Everest yang tinggi. Keadaan ini menyebabkan keradangan dan parut terkumpul di dalam paru-paru, menimbulkan kesukaran untuk membawa oksigen ke dalam saluran darah dengan berkesan. Lama-kelamaan, paru-paru akan menjadi kaku dan ini yang membuatkan otot pernafasan terpaksa bekerja lebih keras hanya untuk menarik udara masuk setiap kali anda bernafas. Otak anda akan mengesan tekanan ini dan menghantar amaran melalui gejala kesukaran untuk bernafas (sesak nafas) apabila anda melakukan sesuatu pergerakan.

Dalam usaha mendidik orang ramai mengenai penyakit ini, Dr Syazatul Syakirin Sirol Aflah, Pakar Perubatan Pernafasan Institut Perubatan Respiratori (IPR) berkongsi, “PF adalah penyakit sangat serius yang boleh meragut nyawa, di mana ramai tidak sedar mereka menghidapi PF dan proses diagnosisnya boleh memakan masa yang lama dan sukar kerana ia merangkumi sekumpulan penyakit (>200 jenis) yang boleh menyebabkan kerosakan/ pembentukan parut kepada tisu paru-paru yang namun kelihatan serupa. Kebanyakan punca kepada penyakit ini tidak dapat dikenal pasti dan ini dipanggil Idiopathic Pulmonary Fibrosis (IPF) yang biasanya mempunyai jangka hayat median 2-5 tahun selepas diagnosis, dan sehingga kini masih tiada penawar. Walau bagaimanapun, terdapat rawatan untuk melambatkan perkembangan penyakit. "

Untuk Pulmonary Fibrosis, pengesanan awal adalah sangat penting kerana lebih cepat anda mengesannya, lebih cerah peluang anda untuk menguruskan penyakit ini. Dr Syakirin turut menambah, “Penyakit ini memberikan kesan terutamanya buat pesakit yang berumur lebih dari 50 tahun, dan kepada lebih ramai lelaki berbanding wanita. Walau bagaimanapun, ini tidak bermakna kumpulan umur yang lebih muda tidak terdedah dengan penyakit ini. Beberapa punca dan faktor risiko PF yang diketahui adalah pendedahan alam sekitar terhadap unsur yang berbahaya seperti kulapuk dan haiwan berbulu seperti burung; pengambilan ubat jangka panjang yang diketahui menjejaskan paru-paru; penyakit autoimun seperti rheumatoid arthritis; genetik dan merokok”. Jangkitan virus menunjukkan hubung kait dalam Pulmonary Fibrosis. Pemerhatian terhadap kajian Pulmonary Fibrosis dan hubung kaitnya dengan wabak SARS dan MERS menunjukkan pesakit yang sembuh mempunyai kesan susulan atau kesan sampingan iaitu Pulmonary Fibrosis, ini membawa kepada tanda tanya tentang apakah pula implikasi COVID19. Walaupun, implikasi COVID19 belum dikaji sepenuhnya, pengalaman klinikal yang semakin meningkat menunjukkan bahawa Pulmonary Fibrosis berkemungkinan menjadi komplikasi pernafasan yang paling penting buat pesakit-pesakit COVID19 yang telah sembuh.

Walaupun hubungan langsung antara jangkitan virus pernafasan dan perkembangan fibrosis progresif belum dapat dipastikan sepenuhnya, bukti daripada penyebaran wabak global SARS sebelum ini dengan SARS‐CoV dan Middle East Respiratory Syndrome (MERS) menunjukkan hubungan yang jelas antara jangkitan coronavirus, kerosakan fungsi paru-paru yang berterusan dan penemuan radiologi abnormal yang konsisten dengan Pulmonary Fibrosis.

Hamshah Ali, 65 tahun, seorang pesakit IPF berkata, “Setiap hari saya akan bermain bola sepak, ragbi, berjoging, dan kemudian tiba-tiba semuanya tidak dapat dilakukan lagi. Aktiviti mudah yang biasa saya lakukan seperti berkebun menjadi lebih sukar kerana saya mudah letih selepas 1 jam.” Pulmonary Fibrosis menjejaskan kualiti hidup pesakit, aktiviti menjadi terhad dan mula bergantung kepada ahli keluarga dan penjaga anda.

Pulmonary Fibrosis sering disalah anggap sebagai asma atau penyakit pernafasan lain biasa kerana persamaan simptomnya. Walaupun sukar untuk dikesan, gejala dan tanda Pulmonary Fibrosis yang paling biasa adalah sesak nafas dan batuk kering yang berterusan. Pada mulanya, anda mungkin merasa sukar ketika menaiki tangga mahupun berjalan di atas tanah rata, sehinggakan duduk pun sangat memenatkan. Apabila penyakit ini melarat, hujung jari pesakit akan mula membengkak dan membulat (finger clubbing) akibat kekurangan oksigen. Jika anda menghadapi sebarang simptom atau tanda PF yang serupa, dapatkan nasihat doktor dengan segera kerana diagnosis tepat dan awal adalah sangat penting.

Dengan kemajuan penyelidikan, ujian klinikal, dan teknologi; terdapat rawatan yang direka khas bagi menguruskan penyakit ini secara khusus seperti terapi oksigen, pemulihan paru-paru, penggunaan ubat-ubatan dan pemindahan paru-paru. Penilaian percubaan klinikal yang berpotensi untuk Idiopathic Pulmonary Fibrosis (IPF) kini sedang giat dijalankan di 5 pusat Institut Perubatan Respiratori (IPR), Hospital Raja Perempuan Zainab (HRPZII), Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM), Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKMMC) dan Universiti Pusat Perubatan Teknologi MARA (UiTMMC).

Dapatkan maklumat lanjut mengenai Pulmonary Fibrosis di Laman Facebook Kesedaran Penyakit Paru-paru Interstisial Malaysia (MY ILD) rasmi pertama https://www.facebook.com/MY-ILD-111019967992599. Anda juga boleh melayari https://www.facebook.com/111019967992599/posts/113003567794239/ untuk menyaksikan video pendidikan perkongsian dari rakyat Malaysia yang menghidap dan hidup bersama dengan fibrosis paru-paru.


Feature photo by: People photo created by jcomp - www.freepik.com


Comments

Popular posts from this blog

FOODPANDA MALAYSIA LANCAR INISIATIF RAMADAN BERSAMA COCA-COLA MALAYSIA DAN VIU MELALUI KEMPEN ‘BAKUL MAKANAN’ DI SELURUH NEGARA