KEMPEN 'EMBRACING GRAPENESS' MEMPROMOSI ANGGUR AUSTRALIA


Sudahkah anda bersedia untuk Embracing Grapeness? Musim menuai dari Australia tiba lagi dan kami berharap anda bersedia untuk meraikan satu lagi musim Taste Australia table grapes yang lazat.

Anggur Australia boleh didapati dengan lebih daripada 40 jenis, dan terkenal dengan rasa dan gebunya. Table grape dari Australia dikategorikan kepada jenis berbiji dan tanpa biji, sama ada berwarna merah, hitam, atau hijau. Empat jenis yang paling popular ialah Thompson Seedless, Menindee Seedless, Crimson Seedless dan Red Globe. Walaupun kepelbagaian anggur ini masih popular di pasaran domestik dan eksport, terdapat peningkatan bilangan kepelbagaian yang inovatif dan unik yang dibangunkan oleh penanam komersial seperti Adora, Cotton Candy, Golden Globe, Sweet Sapphire, Alison & Midnight Beauty.


Rakyat Malaysia menggemari anggur dan superfood berwarna terang yang menarik perhatian ini adalah snek yang sesuai pada bila-bila masa, dan menambahkannya ke dalam diet harian anda akan memberi rangsangan antioksidan yang sangat diperlukan. Diperbuat daripada kira-kira 80 peratus air dan mengandungi jumlah serat yang tinggi, ia bukan sahaja menghidrat, membersih, dan menyahtoksik badan yang aktif, tetapi ia juga membantu menjaga kesihatan usus anda.

Ia bukan sahaja manis dan rangup, tetapi ia juga pastinya sangat menarik. Kaya dengan fitonutrien, seperti resveratrol, quercetin, antosianin dan katekin, buah-buahan berharga ini juga merupakan sumber vitamin C dan vitamin B6 yang membantu mencegah penyakit jantung dengan menghalang pembentukan plak dalam arteri koronari, serta sebagai penghalang pertumbuhan kanser. Tetapi bukan itu sahaja! Dengan indeks glisemik (GI) yang rendah dan bebas lemak dan kolesterol, anggur juga merupakan sumber tenaga berpanjangan yang hebat, dan makanan yang sesuai untuk mengalas perut.


Faedah-faedahnya bukan itu sahaja. Anggur juga terkenal kerana bagus untuk mata. Penyelidikan baharu telah munujukkan, dengan memakan anggur dapat membantu sel retina yang sihat dilindungi daripada kerosakan, dan membantu menstabilkan paras glukosa darah selepas makan, menjadikannya sesuai untuk ibu bapa atau datuk dan nenek yang sudah berusia.

Usaha perdagangan Taste Australia sedang disampaikan melalui Perbadanan Penyelidikan dan Pembangunan milik penanam Australia, Hort Innovation, dengan AUSTRADE. Ketua Perdagangan Hort Innovation, Brei Montgomery, berkata anggur Australia mempunyai sejarah dan warisan yang luar biasa sejak lebih seabad lalu. “Dengan kempen Embracing Grapeness, kami ingin menonjolkan rangkaian yang luas, kesegaran, dan kualiti table grapes Australia kami. Dengan musim panas yang hangat dan kering, serta tanah yang dalam dan subur, Australia menyediakan persekitaran yang sangat baik untuk penanam menghasilkan table grapes yang bertaraf dunia. Hari-hari cerah yang hangat dan malam yang sejuk menghasilkan anggur berwarna tinggi, lebih manis, dan lebih enak yang boleh didapati dari November hingga Mei, dengan tempoh puncak eksport dilanjutkan dari Januari hingga Mei.”


Superfruits ini dihasilkan di kawasan penanaman anggur utama Sunraysia (Mildura dan Robinvale) di Victoria, dan di seluruh Tenggara Queensland. Kawasan penanaman lain termasuk Carnarvon dan Swan Valley di Australia Barat, daerah Riverina di tengah New South Wales, Australian Riverland Selatan, dan Wilayah Utara tengah.

“Table grapes Australia merupakan eksport tertinggi bagi buah segar hortikultur. Pada masa ini, anggur kami dieksport ke 42 buah negara seluruh dunia. Selama bertahun-tahun, eksport kami ke Malaysia masih kekal, dengan tahun lalu menyaksikan peningkatan sebanyak 28 peratus. Nilai ini terus berkembang, justeru kami berharap untuk membekalkan lebih banyak ke pasaran Malaysia pada bulan-bulan akan datang,” kata Melanie Harris, Pesuruhjaya Perdagangan dan Pelaburan Malaysia dan Brunei.


Apabila memilih anggur, petunjuk penting tentang kesegarannya dapat dilihat daripada batangnya yang hijau dan adanya serbuk putih pada kulit yang dipanggil mekar. Anggur yang telah mekar biasanya baru dipetik dan lembap, yang bermaksud ia dibawa dalam suhu sejuk yang mencukupi. Satu lagi tip penting apabila memilih anggur hijau ialah memilih tandan dengan warna emas, kerana rasanya lebih manis.

Chef Annette dari TCH Foodworks 

Pada pelancaran kempen Embracing Grapeness baru-baru ini, Chef Annette dari TCH Foodworks bercakap tentang menggandingkan makanan dengan table grapes, dan berkata profil rasa anggur adalah sesuai dihidangkan dengan ayam dan juga kambing. “Anggur adalah buah yang mempunyai pelbagai fungsi, dan ia sesuai digandingkan dengan pelbagai jenis keju seperti brie, keju biru, ricotta, serta kacang. Bahan-bahan ini boleh dijadikan bahan tambahan yang sempurna kepada resipi manis atau berperisa untuk sentuhan yang menyegarkan. Anda juga boleh memotongnya separuh, bekukan, dan menggunakannya sebagai ais semula jadi untuk menyejukkan dan memaniskan minuman. Anggur juga sesuai untuk sajian kanak-kanak kerana saiznya yang kecil, mudah dibungkus, dan sangat manis.”


Untuk mendapatkan buah Australia yang sangat digemari ini, kunjungilah pasar raya yang mengambil bahagian termasuk AEON, Jaya Grocer, Village Grocer, Giant, TMC, Cold Storage & Mercato untuk menikmati rasa segar dan manis yang sempurna.

Comments

Popular posts from this blog

WESTLIFE BAKAL KEMBALI KE MALAYSIA UNTUK KONSERT WESTLIFE THE HITS TOUR 2024 DI RESORTS WORLD GENTING