RTM TAMPIL TEMA ‘SYUKURNYA SYAWAL’ MERIAHKAN PROGRAM KHAS SYAWAL 2022

 
Jabatan Penyiaran Malaysia (RTM) telah mengadakan Majlis Apresiasi bersama Media sempena Program Khas Syawal 2022 bertempat di The Vertical, Bangsar South City, Kuala Lumpur dalam memperkenalkan kempen Syukurnya Syawal, yang dipilih sebagai tema program khas RTM sepanjang Syawal 1443H.

Majlis dihadiri Menteri Komunikasi dan Multimedia, YB Tan Sri Datuk Seri Panglima TPr Annuar Haji Musa yang turut meluangkan masa menyertai program Bicara Santai ‘Borak Dulu MenKOMM’ bersama penggiat industri seni tanah air membincangkan perkembangan semasa industri kreatif yang dihoskan oleh Khir Rahman serta panel jemputan Fairuz Loy dan Bell Ngasri.

Seiring tema diketengahkan, RTM menerusi tiga saluran utama TV1, TV2 dan TV Okey meraikan lebaran ini dengan program berbentuk keagamaan, telefilem, drama bersiri, dokumentari, majalah dan hiburan khas untuk tontonan seisi keluarga.

Syukurnya Syawal dimulakan dengan siaran langsung ‘Gema Takbir 2022’ pada malam raya yang memaparkan topik sambutan raya dari sudut pandangan Islam bersama-sama tetamu undangan khas dan diselangi dengan takbir dan nasyid raya.

Pada 1 Syawal TV1 akan menyiarkan ‘Siaran Langsung Solat Sunat Aidilfitri’ dari Masjid Wilayah Persekutuan yang turut dihadiri oleh Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong, YAB Perdana Menteri serta barisan pemimpin.

Selain itu, RTM turut menerbitkan pelbagai program istimewa bagi memenuhi kehendak penonton menerusi rancangan terbitan Unit Hiburan TV RTM antaranya ‘Borak Raya’, ‘Raya Sakan’, dan ‘Konsert Minggu Ini Dato’ Sri Siti Nurhaliza’ yang merupakan konsert pertama oleh pemilik gelaran Juara Bintang HMI 1995 selepas dua tahun pandemik COVID-19 melanda negara. Konsert ini bakal mengimbau perjalanan karier Dato’ Sri Siti Nurhaliza bersama RTM di samping mengubat kerinduan peminat yang menantikan persembahan penuh beliau.


Sementara itu Unit Drama TV RTM menerbitkan drama khas raya ‘Hajat Nak Buat Lagu Raya’ dan sitkom ‘Apartmen Putra’ manakala Unit Majalah dan Dokumentari RTM tampil dengan dokumentari khas yang akan disiarkan pada malam raya iaitu ‘Rewang Raya’ memaparkan kemeriahan keluarga Tok Sidang lakonan Kazar Saisi beraya di kampung setelah dua tahun tidak beraya bersama akibat COVID-19 yang melanda seluruh dunia.


RTM turut membawakan program majalah dan dokumentari kerohanian menerusi tajuk ‘Musafir Di Aidilfitri’, ‘Kahwin Campur’, ‘Campin Mau Raya’, ‘MPV Ramadan’ dan ‘Masak Sana Sini’ yang berkongsi resipi lazat sempena Hari Raya bersama selebriti terkenal Nazim Othman, Nad Zainal, Sharif Zero, Mimi Fly dan Nabila Razali.


Slot Panggung Syawal pula diisi dengan kisah masyarakat dalam drama ‘Pak Su’, ‘Ramona Bertanding Ketua Kampung’, ‘Afghan’, dan ‘Demi Cintaku Zainuddin’.

Nabila Huda dalam ‘Demi Cintaku Zainuddin’

Drama rantaian mengisi slot Widuri tampil dengan gandingan pelakon Redza Rosli dan Rita Nadira bertajuk ‘Juliet’ manakala slot Bidadari dengan tajuk ‘Sembang Jarak Jauh’ yang membariskan pelakon Didie Alias, Amyza Aznan, Didi Astilah, Nafiz Muaz dan Zalif Sidek. Sementara itu, bakal menarik tumpuan juga drama bersiri ‘PA Lelaki Kerek’ yang dibintangi oleh Johan As'ari, Jasmine Suraya, Syafie Naswip, dan Wan Sharmila.

‘PA Lelaki Kerek’

Telefilem eksklusif lebaran turut menanti dengan tajuk ‘Raya 3 Rasa’, ‘Sabotaj Raya’, ‘Pulut Kuning Sushi Salmon’, ‘#SiapCepat’, ‘Air Tangan Teruna’, ‘Jangan Curi Hati Saya’, ‘Pai Kuasa Dua’, ‘Kau Bukan Hakimku’, ‘Ketika Takbir Bergema’, ‘Ampun’ dan ‘Tapai Pulut Opah’.

Raya 3 Rasa

#SiapCepat

Telemovie 'Jangan Curi Hati Saya'

Pulut Kuning, Sushi Salmon

Sabotaj Raya

Tidak ketinggalan juga tayangan filem-filem antarabangsa seperti ‘The Adventures’, ‘The Elfkins – Baking A Difference’, ‘Happy Old Year’ dan ‘Ponmagal Vandhal’.


Selain program TV, kesemua 34 stesen radio RTM bakal menawarkan pelbagai rancangan menarik bagi memenuhi cita rasa semua pendengar sepanjang Syawal ini. Antara keunikan program radio ialah program terbitan yang menggunakan dialek masyarakat tempatan yang sudah tentu dapat meraih perhatian serta lebih dekat dengan penduduk tempatan.

Antaranya keunikan dijanjikan dalam program ‘Badindang Raya’ disiarkan oleh LABUANfm dan KENINGAUfm dalam rancangan ‘Polombus ason Tadau Raya’ (Sampaikan Salam Raya) yang memberi peluang kepada pendengar memberikan ucapan raya dalam bahasa Dusun.

Stesen radio NASIONALfm bakal mengudarakan program dokumentari khas Aidilfitri, ‘Wira Samudera’, Radio Klasik program drama khas ‘Ketupat Palas Serunding Daging’, AIfm tampil dengan sketsa ‘Kasih Sayang di 893’ dan ASYIKfm menyiarkan program ‘Sketsa Khas Raya Ke'er Ce'et’.

Nantikan program hiburan ‘Dikir Raya’ di KELANTANfm, ‘Kedai Kopi Raya’ di TERENGGANUfm, drama radio khas ‘Satu Pagi Di Hari Raya’ terbitan MUTIARAfm, ‘Dendang Syawal’ di SELANGORfm, ‘Aidilfitri Hari Kemenangan’ dan ‘Adik-Adikku Raya’ masing-masing di PERAKfm dan KEDAHfm.

Selain itu dengarkan juga program ‘Nostalgia Raya’ yang akan ke udara melalui SRI AMANfm, ‘Bakat Anak Seni Aidilfitri di MIRIfm, ‘Rentak: Khas Aidilfitri di SANDAKANfm, ‘Salam Lebaran’ (Bajau Pantai Barat dan Bajau Pantai Timur) di SABAHvfm dan rancangan memasak ‘Dari Dapur VIP’ menerusi SABAHfm.

Comments

Popular posts from this blog

WESTLIFE BAKAL KEMBALI KE MALAYSIA UNTUK KONSERT WESTLIFE THE HITS TOUR 2024 DI RESORTS WORLD GENTING

SERTAI KEMERIAHAN ’HELLO NU SENTRAL’ BERSAMA BINTANG TERHEBAT TEMPATAN PADA 27 APRIL INI!