MALAYSIA OLYMPIANS ASSOCIATION (MOA) MEMPERKENALKAN HARI OLY PERTAMA DI MALAYSIA UNTUK MERAIKAN DETIK GEMILANG OLIMPIK MALAYSIA


Malaysia Olympians Association (MOA) telah berjaya menganjurkan 'OLY DAY 2022' pada 20 Mei. “Hari OLY ialah konsep baharu yang direka untuk melibatkan diri dengan ahli Olimpik sedia ada dan baharu, ia adalah untuk memanfaatkan detik Olimpik dan menyatukan ahli Olimpik di peringkat kebangsaan”, dipetik daripada Presiden WOA, Joel Bouzou OLY. Majlis diserikan dengan kehadiran Penaung MOA, Y.M. Tengku Dato’ Dr Hishammuddin Zaizi bin Y.A.M Tengku Bendahara Azman Shah Alhaj.

MOA menunjukkan kepentingan Akta Sukan Selamat pada majlis itu. MOA amat percaya bahawa semua sukan harus dimainkan dalam persekitaran yang selamat, sihat dan terjamin. Ini amat dekat dengan hati MOA dan para atlet yang sentiasa bersaing di medan perang dan berjuang untuk maruah negara kita. Sarina Sundara Rajah, bekas gimnas irama negara kita dan pengasas Safe Sport Malaysia hadir untuk menyokong acara tersebut.

MOA menyeru orang ramai dan kerajaan untuk menangani kepentingan keselamatan atlet, supaya sukan itu dapat dimainkan dalam mod dan persekitaran yang lebih selamat. Presiden MOA, Noraseela Mohd Khalid OLY menyebut: “Akta Sukan Selamat yang dibentangkan di Dewan Rakyat baru-baru ini oleh Menteri Belia dan Sukan - Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu, harus menjadi keutamaan untuk mendapat kelulusan dan diluluskan parlimen . Sukan adalah untuk semua. Ia bukan sahaja memainkan peranan besar dalam menyatukan orang tetapi juga membawa mereka kepada gaya hidup yang lebih sihat dan bermakna.” MOA membantu, menggalakkan dan memberi inspirasi kepada belia negara untuk membangun dan berusaha mencapai kecemerlangan sambil berpegang kepada nilai dan etika Olimpik, sekali gus menggalakkan muhibah, persefahaman dan persahabatan sesama manusia.

Acara tersebut menyerlahkan penyampaian pin dan sijil OLY kepada Olimpik Malaysia yang baharu dan sedia ada. Pin dan sijil itu lebih daripada sekadar anugerah, ia merupakan pengiktirafan awam terhadap tahun kerja keras, dedikasi dan promosi nilai Olimpik oleh Olympians. Acara ini berakhir dengan jayanya dengan kehadiran atlet semasa dan senior: Tan Sri Dato’ Dr Jegathesan Manikavasagam, Dato’ Razif Sidek, Datuk Leong Mun Yee OLY, Cheah Soon Kit, Ong Ewe Hock, dan atlet lain.

MOA juga mengumumkan program perkongsian baharu mereka dengan organisasi tersebut, Key Risk Consulting Asia sebagai Penaja Keselamatan Data MOA dan Persatuan Undang-undang Sukan Malaysia (SLAM) sebagai Rakan Penasihat Undang-undang.

Hari OLY membawa pulang Sukan Olimpik, meraikan Olimpik, menghubungkan mereka dengan National Olympians Association (NOA) dan komuniti Olimpik dan bertujuan untuk memberi inspirasi kepada golongan muda untuk menyertai sukan dan menghayati Nilai Olimpik.

Comments

Popular posts from this blog

WESTLIFE BAKAL KEMBALI KE MALAYSIA UNTUK KONSERT WESTLIFE THE HITS TOUR 2024 DI RESORTS WORLD GENTING