SAYANGI BUMI KITA DENGAN MENYOKONG INISIATIF MAMPAN KERJASAMA AEON BERSAMA KLOTH CARES

Pn Ummi Kalthum Shuib, Pengarah SW Corp Wilayah Persekutuan telah melancarkan Tong Kloth Cares di Aeon Alpha Angle, Wangsa Maju, Kuala Lumpur.

Anda ingin mengitar semula produk fabrik/ tekstil tetapi tidak tahu ke mana untuk berbuat demikian? Kini anda boleh menghantar produk terpakai ke 38 tong yang telah disediakan di 24 lokasi AEON Mall dan AEON BiG terpilih di seluruh Malaysia. 

Antara fabrik yang diterima termasuk pakaian lama, aksesori pakaian, tekstil rumah, kasut, mainan kanak-kanak dan beg. Barangan yang masih baik akan didermakan kepada badan kebajikan dan yang tidak elok akan dikitar semula.


Inisiatif kitar semula telah dilancarkan di AEON Alpha Angle di Wangsa Maju pada 5 Jun 2021.

Acara telah dimulakan dengan persembahan Zumba.

Para VIP turut menggerakkan badan dengan muzik Zumba

Inisiatif kitar semula yang dilancarkan di AEON Alpha Angle di Wangsa Maju, Kuala Lumpur adalah salah satu usaha AEON dalam memperkasakan inisiatif kemampanannya untuk melindungi alam sekitar, biodiversiti dan ekosistem.


Menurut Azli Mohamed, Ketua Pegawai Usahasama dan Kelestarian AEON, “AEON komited untuk menggabungkan amalan mampan ke dalam inovasi produk yang mampu membawa impak positif kepada komuniti. Kami kekal komited untuk mempertingkatkan amalan kemampanan yang telah kami selaraskan dengan prinsip teras kepada Manusia, Keamanan dan Komuniti,”


“AEON berdedikasi untuk memenuhi kewajipan menjadi warga korporat yang baik. Kami berusaha untuk memupuk penglibatan dan kerjasama yang lebih baik dengan komuniti kami sambil terus berusaha untuk menyokong pemegang taruh kami dalam mencapai aspirasi mereka. Dalam melaksanakan inisiatif pada hari ini, kami bersyukur kerana kami dapat bekerjasama dengan Kloth Cares dan rakan pengasas mereka, Selangor Youth Community (SAY) dan Life Line Clothing Malaysia (LLCM) untuk membantu kami menguruskan tong kitar semula untuk ditempatkan di pusat beli-belah pilihan kami,” tambahnya.

Upacara simbolik melekatkan magnet di tong kitar semula sebagai tanda pelancaran inisiatif AEON x Kloth Cares

AEON komited untuk menggabungkan amalan mampan ke dalam inovasi produk yang mampu membawa impak positif kepada komuniti.

Menurut Nik Suzila, Pengasa Bersama Kloth Cares, bahan fabrik seperti spandex dan polyester memakan masa sehingga 200 tahun untuk reput sementara kain kapas mengambil masa enam bulan. Pencemaran sisa fabrik merupakan pencemaran kedua terbesar selepas gas dan minyak


Dalam sehari, rakyat Malaysia menghasilkan 2,000 tan sisa tekstil bersamaan lima peratus sampah pepejal di tapak pelupusan sampah.

Sebanyak 38 tong kitar semula akan diguna pakai dan ditempatkan di cawangan AEON Mall dan AEON BiG di sekitar Selangor, Kuala Lumpur, Negeri Sembilan, Melaka dan Johor. Menerusi inisiatif ini, AEON menyasarkan sejumlah 380,000 kg fabrik kitar semula akan dikumpul dalam tempoh setahun.

Antara fabrik yang diterima termasuk pakaian lama, aksesori pakaian, tekstil rumah, kasut, mainan kanak-kanak dan beg. Barangan yang masih baik akan didermakan kepada badan kebajikan dan yang tidak elok akan dikitar semula.

Majlis yang diadakan bersempena Hari Alam Sekitar Sedunia 2022 itu diserikan oleh Ummi Kalthum Shuib, Pengarah Wilayah Persekutuan (Wilayah Persekutuan), Perbadanan Pengurusan Sisa Pepejal & Pembersihan Awam (SWCorp) - Kuala Lumpur & Putrajaya, dan penampilan istimewa oleh adik Kumika Kufaizul yang menyampaikan pantun GoGreen.

Penampilan istimewa oleh adik Kumika Kufaizul yang menyampaikan pantun GoGreen

Inisiatif ini adalah selaras dengan usaha AEON dalam memperjuangkan Matlamat Pembangunan Lestari Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu(UNSDG) - 12 dan 17 yang menumpukan pada memastikan corak penggunaan dan pengeluaran yang mampan, serta mengukuhkan cara pelaksanaan dan menghidupkan semula perkongsian global untuk pembangunan mampan.



Untuk maklumat lanjut, sila layari AEON Laman Web, Facebook & juga Instagram.








 




Comments

Popular posts from this blog

SERTAI KEMERIAHAN ’HELLO NU SENTRAL’ BERSAMA BINTANG TERHEBAT TEMPATAN PADA 27 APRIL INI!

"CHECK, CONFIRM, CONSULT AND CHANGE" UNTUK MEMERANGI PRADIABETES

FIRETALK 2024 BY NOURUL DEPP KEMBALI SUNTIK MOTIVASI, UBAH MENTALITI