PELAKON SIKU 12: LANGKAH DERHAKA, SYAFIQ KYLE MENGALAMI LEBAM-LEBAM KETIKA PENGGAMBARAN


Demi mencabar diri dalam filem bergenre aksi, aktor Syafiq Kyle mengalami lebam-lebam di kaki dan tangan serta kepala benjol kerana terhantuk ketika menjayakan babak pertarungan di gelanggang.

Baginya, sudah menjadi lumrah apabila seseorang pelakon mengalami kecederaan fizikal, namun dalam masa yang sama, dirinya tetap berhati-hati.

Syafiq berkata, dia menerima tawaran berlakon dalam filem Siku 12: Langkah Derhaka terbitan Power Team Entertainment Sdn Bhd itu untuk mencabar diri beraksi sebagai peninju.

Dalam filem genre aksi arahan Azhari Zain itu, Syafiq bergandingan dengan aktor terkenal, Zahiril Adzim selaku teraju utama.

Ia dimantapkan dengan penampilan barisan pelakon seperti Moon, Lobak dan Datuk Tuan Asmawi Tuan Umar serta dibantu oleh Pon Muay Thai, Anas Mentor, Shahmiey Odd, Pak Salleh, Chiang, Azman Ahmad dan Bai Chot.


Menurut Syafiq, dia juga sudah membuat persiapan awal dengan berlatih di gimnasium sebelum memasuki lokasi penggambaran filem Siku 12: Langkah Derhaka itu.

“Sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan dulu (PKP), saya memang menghabiskan masa bersenam dan berlatih di gimnasium.

“Justeru, saya tiada masalah dari aspek stamina dan kecergasan untuk melakonkan babak pertarungan sebagai peninju dalam filem Siku 12: Langkah Derhaka itu,” katanya.

Berkongsi cabaran, kata Syafiq, dia bersyukur memiliki asas dalam seni mempertahankan diri Muay Thai yang diminati sejak dulu.

“Selain ada asas seni Muay Thai, saya juga berlatih dengan guru seni silat Siku 12 dari Pulau Pinang sebelum memulakan penggambaran.

“Sudah namanya filem aksi, saya juga mengalami lebam-lebam di kaki dan tangan dan kepala juga benjol kerana terhantuk ketika menjayakan babak pertarungan di gelanggang,” katanya.


Mengenai gandingan dengan Zahiril pula, kata Syafiq, ia kali pertama dia bekerjasama dengan pelakon senior itu.

“Zahiril juga ada asas dalam seni silat dan saya juga tiada masalah untuk mendapatkan keserasian berlakon dengannya.    

“Dia bukan saja pelakon senior yang berpengalaman tetapi juga kelakar ketika di lokasi,” katanya.

Antara cabaran lain, kata Syafiq, dia perlu menguasai dialek Kedah untuk menjiwai watak utama sebagai Atid dalam filem itu.

“Mujur penerbit, Mohamad Pozi Mansor dan barisan kru filem Siku 12: Langkah Derhaka banyak membantu memperbetulkan dialek Kedah ketika di lokasi.

“Pada masa sama, saya juga selesa bekerjasama dengan Azhari selaku pengarah yang cukup berpengalaman kerana dia memberi kebebasan kepada pelakon untuk menjiwai karakter masing-masing. 

“Azhari tidak garang tetapi suaranya sangat kuat ketika memberi arahan kepada pelakon dan kru di lokasi demi memastikan semua pelakon dapat menjiwai watak mengikut tuntutan skripnya,” katanya.


Filem Siku 12: Langkah Derhaka mengisahkan Atid dan A Wut berketurunan Siam adalah dua sahabat baik tinggal di Kampung Siam, Pendang, Kedah.

Mereka sangat meminati seni mempertahankan diri Muay Thai, apatah lagi, pertandingan Muay Thai dianjurkan selepas padi dituai dengan terbuka kepada peninju dari Thailand, setiap tahun.

Bapa Atid, Ayah Man pernah belajar ilmu persilatan Seni Silat Tua Melayu Permainan Siku 12 dengan Tuan Guru Haji Zainal. Semasa berlawan dengan beberapa perompak bersama sahabatnya, Harun, Ayah Man secara tidak sengaja tertikam salah seorang perompak.

Harun menyuruh Ayah Man melarikan diri ke kampung isterinya di Pattani. Kerana peristiwa itu, Harun berkorban dan akhirnya, meninggal dalam penjara. 

Apabila isterinya meninggal, Ayah Man berpindah ke Pendang bersama Atid dan hidup secara sederhana sebagai petani dan tukang kayu. 

Atid dapat melihat ketangkasan bapanya bersilat sehingga dapat menumbangkan lintah darat di kampung. Ia membuatkan Atid mengetahui apakah jurus persilatan digunakan.

Atid beriya-iya mahu bapanya mengajar jurus persilatan, biarpun Ayah Man cuba mengelak dan merahsiakan ilmu persilatan Siku 12 akibat sejarah hitam bersama Harun.

Atas desakan Atid, Ayah Man bersetuju menurunkan ilmu persilatan Siku 12, jurus yang dapat menjatuhkan musuh sekelip mata iaitu jurus Langkah Derhaka walaupun dalam masa sehari. 

Namun, Atid tidak menyangka sahabatnya, A-Wut mengkhianatinya apabila mendengar Ayah Man menurunkan ilmu persilatan kerana beranggapan Atid mementingkan diri mempelajari ilmu berkenaan tanpanya.

Siku 12, antara dendam, jurus Siku 12 Langkah Derhaka, maruah diri, cinta, persahabatan dan takdir, di sinilah bakal merungkai segala-galanya…


Filem Siku 12: Langkah Derhaka akan mula ditayangkan di 66 pawagam seluruh Malaysia bermula 27 Oktober depan. Ia juga ditayangkan serentak di Singapura dan Brunei Darussalam.

Trailer rasmi filem boleh ditonton menerusi saluran YouTube/Power Team Entertainment sejak 6 September lalu.



Comments

Popular posts from this blog

FOODPANDA MALAYSIA LANCAR INISIATIF RAMADAN BERSAMA COCA-COLA MALAYSIA DAN VIU MELALUI KEMPEN ‘BAKUL MAKANAN’ DI SELURUH NEGARA