ALIBABA DEDAHKAN KUASA DERMAWAN PERIBADI

Jack Ma

Yayasan Alibaba, dana amal swasta yang ditubuhkan oleh Alibaba Group, mengadakan Persidangan Xin Philanthropy yang kedua hari ini sebagai sebahagian daripada kempen sembilan hari oleh Alibaba dari 1 September untuk menghasilkan 300 juta perilaku dermawan peribadi oleh para pengguna, yang sejak itu telah melampaui dengan hanya dua hari.

Acara tahun ini memberi tumpuan kepada The Power of Small, tema yang menekankan kekuatan kumulatif kecil, perilaku harian dalam mewujudkan masa depan yang lebih baik untuk dunia, memandangkan kekuatan internet mengurangkan halangan orang biasa untuk menyumbang semula kepada masyarakat.

Memimpin kebajikan awam yang memberi inspirasi dan pemikiran kedermawanan yang mengilhamkan adalah Jack Ma, Pengerusi Eksekutif Alibaba Group, bersama tetamu kehormat Permaisuri Rania Al Abdullah dari Kerajaan Hashemite Jordan, serta tokoh-tokoh lain.

Permaisuri Rania Al Abdullah 

Permaisuri Rania menyentuh kuasa logik dan cinta, terutamanya untuk krisis pendidikan yang memberi kesan kepada dunia hari ini.

"Pendidikan adalah hak kelahiran setiap kanak-kanak (dan) adalah perbuatan cinta. Pendidikan juga logik. Ia adalah sumber semua kemajuan manusia, penawar kepada ekstremisme, dan asas mana-mana masyarakat yang aman. "

Sementara permaisuri menggesa pergerakan global untuk menangani krisis, beliau juga menekankan kuasa kolektif individu untuk menyelesaikan cabaran global, bahkan bagi mereka yang mungkin kelihatan rambang atau jauh dari kehidupan kita sendiri.

"Ya, kecil boleh menjadi kuat. Apa yang bermula kecil boleh bertambah," tambah Permaisuri.

Berikutan ucapan permaisuri, Jack Ma selanjutnya memberi ulasan tentang apa yang mentakrifkan dermawan peribadi.

"Dermawan sejati adalah usaha kolektif oleh ramai, dan tidak banyak perbuatan dermawan dilakukan oleh hanya satu individu. Setiap orang mempunyai hak dan keupayaan untuk memberi. Tidak kira betapa besar atau kecil sumbangan anda, dan juga tidak bermakna anda perlu melakukan sesuatu yang besar atau menjadi orang yang penting untuk melakukan kedermawanan. "

Jack melanjut," Dermawan peribadi adalah bukan semata memberi wang tunai, tetapi memberi seikhlas hati anda, masa anda, dan yang paling penting, tindakan anda. Kesimpulannya, kedermawanan peribadi menjadikan anda orang yang lebih baik, dan jika semua orang mengambil bahagian, kami akan mempunyai dunia yang lebih baik."

Dilancarkan pada tahun 2016, persidangan dwitahunan merupakan perwakilan penting komitmen Kumpulan Alibaba untuk menggalakkan pertumbuhan inklusif, sejagat dan mapan untuk perniagaan dan komuniti sama sekali – semua untuk kepentingan rakyat. Lebih 1,000 peserta telah berkumpul di China dan, untuk pertama kalinya, di India hari ini, bersama-sama menyatukan individu perintis dan organisasi terkemuka berusaha untuk membuat perbezaan dalam komuniti mereka melalui penyumbangan kepada pendidikan luar bandar, penglibatan belia, kemampanan alam sekitar dan pemberdayaan wanita.

Persidangan hari ini juga menampilkan ucapan dan perkongsian oleh penceramah lain seperti Stanlake Samkange, Pengarah Kanan Penyelarasan Strategik, United Nations World Food Programme (WFP), 2 Abdelrahman Ayman Ibrahim Mohamed, Pengerusi Eksekutif AIESEC International, dan Ruoqi Hui, juara Olimpik dan pengasas Yayasan Pembangunan Bola Tampar Wanita Hui Ruoqi.

Ia memberi perhatian kepada beberapa pendidik barisan hadapan, ahli alam sekitar, ahli dermawan dan pemimpin belia dari beberapa bahagian dunia, yang akan berkongsi pengalaman mereka dalam merintis inisiatif tanggungjawab sosial di peringkat akar umbi.

Berikutan sesi pagi, persidangan itu akan beralih kepada sesi pelarian berasaskan topik pada sebelah petang. Koleksi pendidik, termasuk pemenang dan penerima anugerah Jack Ma Rural Teacher Initiative dan Yayasan Jack Ma, akan berkongsi pengalaman peribadi mereka dalam memajukan pendidikan, manakala sesi petang yang berasingan, diketuai oleh pemimpin belia akan menyentuh peranan pemuda sebagai pemegang piawai untuk generasi akan datang.

Para pemimpin dari Alibaba dan unit perniagaan dan penyokong hijau akan membincangkan masa depan dermawan alam sekitar, semasa sesi mengenai pemuliharaan alam sekitar, dan bagaimana teknologi dapat memicu lebih banyak tindakan pemberian peribadi.

Semasa acara tersebut berlangsung, sebagai sebahagian daripada tema kemampanan, peserta berpeluang menjadi sebahagian daripada permainan yang interaktif sekitar pemuliharaan.

Persidangan ini juga akan menyiarkan sesi ‘live’ dari India yang menumpukan kesaksamaan jantina, pemberdayaan wanita dan kebajikan wanita sebagai sebahagian daripada visi Alibaba untuk memacu perbincangan dan memikirkan tentang kedermawanan pada peringkat global.

Menyedari Kekuatan dan Potensi Kedermawanan Pribadi Persidangan Xin Philanthropy tahun ini adalah kemuncak kempen sembilan hari bermula dari 1 September oleh Alibaba dan pelbagai unit perniagaannya untuk menjana 300 juta tindakan dermawan peribadi dengan menggerakkan komuniti pedagang dan pengguna, yang sejak itu telah diatasi hanya dua hari.

Dari menggalakkan sumbangan amal untuk mempromosikan perlindungan haiwan, Alibaba telah melancarkan beberapa inisiatif yang didayakan melalui internet untuk mempromosikan sumbangan universal, termasuk akaun dalam talian yang membolehkan pengguna untuk mengesan sumbangannya dan berkongsi pengalaman dengan orang lain.

Alibaba sebelum ini telah menunjukkan impak dermawan individu dan menyumbang melalui rangkaiannya. Sejak tahun 2015, pekerja Alibaba secara kolektif menyumbangkan 483,000 jam untuk pelbagai kebajikan yang adalah sebahagian daripada inisiatif syarikat bagi menggalakkan orang ramai untuk menyelesaikan perkhidmatan awam selama tiga jam setiap tahun.

Beratus-ratus organisasi dan lebih daripada 7 juta sukarelawan dari orang awam telah menjawab panggilannya, mengakibatkan 1.8 juta aktiviti dan penglibatan antara September 2017 dan Mac 2018 bagi menyokong sebab-sebab dari perlindungan alam sekitar untuk membantu golongan yang kurang bernasib baik.

Comments

Popular posts from this blog

COMBAT BAZE MEMBAWA PENGALAMAN REKREASI PENUH AKSI DI MALAYSIA

"CHECK, CONFIRM, CONSULT AND CHANGE" UNTUK MEMERANGI PRADIABETES

IQIYI TAMPILKAN DRAMA BERSIRI 'RESTU' LAKONAN REMI ISHAK, WANNA ALI, SITI ELIZAD, ELIZABETH TAN, DAN RAMAI LAGI

POWER ROOT TERUS MENYUMBANG KEPADA TABUNG KEMANUSIAAN PALESTIN MEDIA PRIMA

PROGRAM BAHARU ‘THE HARDEST SINGING SHOW’ CABAR VOKAL DAN KREATIVITI PENYANYI HEBAT TEMPATAN DI ASTRO