KATAKAN #BUKANSAYA UNTUK KOLESTEROL TINGGI



NESTLÉ OMEGA PLUS membawa kembali Cabaran 30 Hari dalam usaha menyokong rakyat Malaysia mengambil langkah positif ke arah jantung yang lebih sihat dengan memberikan ganjaran kepada peserta yang mencapai kadar penurunan kolesterol tertinggi. Menerusi kerjasama dengan BP Healthcare, Institut Jantung Negara (IJN) dan Yayasan IJN, Cabaran 30 Hari versi 2.0 memperkasakan kesihatan jantung rakyat Malaysia dengan menawarkan profil lipid atau ujian darah kolesterol yang lengkap untuk memberikan gambaran kesihatan yang lebih menyeluruh. 

Dengan 47.7% atau satu daripada dua orang dewasa menghidap kolesterol tinggi, rakyat Malaysia kini berhadapan dengan peningkatan risiko penyakit jantung yang boleh mengakibatkan serangan jantung atau strok. Lebih membimbangkan, hampir 40 peratus daripada mereka yang menghidap kolesterol tinggi tidak mengetahui status mereka1. Barubaru ini, Menteri Kesihatan menegaskan bahawa sikap acuh tak acuh rakyat merupakan punca utama peningkatan kes-kes penyakit jantung2. Justeru, beliau menyeru semua rakyat Malaysia agar menjalani pemeriksaan saringan kolesterol tinggi3 dan lebih bertanggungjawab terhadap kesihatan diri. 

“Sebagai peneraju kesihatan jantung di Malaysia, misi kami adalah jelas. Kami ingin menyatukan rakyat Malaysia supaya bertindak untuk berkata #BUKANSAYA untuk kolesterol tinggi dan penyakit jantung. Kami menyahut seruan Menteri Kesihatan untuk meningkatkan keazaman rakyat Malaysia dalam memerangi kolesterol tinggi serta mengekalkan kesihatan jantung menerusi Cabaran 30 Hari NESTLÉ OMEGA PLUS 2.0,” kata Kumaran Nowuram, Pegawai Eksekutif Perniagaan, Unit Perniagaan MILO® & Susu, Nestlé (Malaysia) Berhad. 

Cabaran 30 Hari NESTLÉ OMEGA PLUS versi 2.0 memperkenalkan pengurusan profil lipid atau ujian darah kolesterol yang lebih menyeluruh yang menganalisis tahap lipid (lemak atau bahan menyerupai lemak dalam darah) termasuk LDL atau lipoprotein berketumpatan rendah ("kolesterol tidak baik"), HDL atau lipoprotein berketumpatan tinggi ("kolesterol baik") serta trigliserida. Matlamatnya adalah untuk menurunkan tahap LDL dan trigliserida serta mengekalkan paras HDL yang tinggi. 

Pengurusan profil lipid yang baik dapat dicapai melalui perubahan tabiat dan gaya hidup, seperti mengamalkan pemakanan seimbang, senaman tetap sekurang-kurangnya 5 kali seminggu (20 minit setiap kali) serta mengurangkan makanan goreng dan berminyak. Selain itu, pengambilan dua gelas NESTLÉ OMEGA PLUS setiap hari terbukti secara saintifik dapat mengurangkan tahap kolesterol. NESTLÉ OMEGA PLUS mengandungi sterol tumbuhan yang dapat menghalang penyerapan kolesterol tidak baik ke dalam aliran darah dengan efektif, sekaligus mencegah kolesterol tinggi. 


Pemeriksaan profil lipid dalam Cabaran 30 Hari NESTLÉ OMEGA PLUS 2.0 ini dijayakan melalui kerjasama baharu yang terjalin dengan BP Healthcare. Sebagai perintis pemeriksaan kesihatan dengan rangkaian lebih 100 makmal serta 50 pusat diagnostik di seluruh negara, BP Healthcare membantu meningkatkan akses kepada ujian kolesterol darah yang bermutu tinggi bagi rakyat Malaysia yang ingin memulakan langkah ke arah jantung yang lebih sihat. 

Pakej percutian ke New Zealand bernilai RM20,000 menanti pemenang hadiah utama cabaran ini, manakala pemenang tempat kedua akan menerima pakej percutian ke Jepun bernilai RM10,000. Selain itu, tiga pemenang bulanan masing-masing akan menerima hadiah bernilai RM1,250 berupa produk NESTLÉ OMEGA PLUS, pakej kesihatan IJN, analisis komposisi badan BP serta jam tangan kecergasan (fitness watch). 

Cabaran 30 Hari NESTLÉ OMEGA PLUS 2.0 bermula dari 1 April hingga 30 September 2019. Untuk maklumat lanjut, layari laman Facebook NESTLÉ OMEGA PLUS: www.facebook.com/NestleOmegaPlus


Comments

Popular posts from this blog

WESTLIFE BAKAL KEMBALI KE MALAYSIA UNTUK KONSERT WESTLIFE THE HITS TOUR 2024 DI RESORTS WORLD GENTING

SERTAI KEMERIAHAN ’HELLO NU SENTRAL’ BERSAMA BINTANG TERHEBAT TEMPATAN PADA 27 APRIL INI!