COVID-19: LANGKAH-LANGKAH HONG KONG MELAWAN KORONAVIRUS

KMB Buses

Sejak kes pertama COVID-19 yang telah disahkan di Hong Kong pada awal tahun ini, bandar ini telah menyaksikan rakyatnya, perniagaan pihak swasta dan sektor awam bersama-sama bekerja tanpa mengenal penat lelah sepanjang masa untuk memastikan semua orang selamat dan semuanya berfungsi dengan baik.

Dari perniagaan kecil yang mengambil langkah berjaga-jaga tambahan, ke institusi awam yang menetapkan langkah untuk terus maju ke depan, bandar ini terus hidup, membolehkan penduduk berinteraksi dengan lebih bertanggungjawab antara satu sama lain pada masa yang luar biasa ini. 

Keselamatan dalam Teknologi 

Sistem pengangkutan awam Hong Kong merupakan salah satu yang paling cekap di dunia. Dengan keadaan semasa, kereta api, bas dan teksi semuanya telah mengambil langkah dengan melaksanakan prosedur pembersihan dan perkhidmatan yang lebih ketat supaya pengguna-pengguna mereka merasa tenang dan selamat, sesuatu yang amat diperlukan. 

Peneraju syarikat perkhidmatan kereta api MTR Corporation, baru-baru ini mula menggunakan tentera Robot Vapourised Hydrogen Peroxide (VHP) untuk pembersihan secara menyeluruh ke atas kereta api dan stesen keretapi. Kemudahan stesen berteknologi tinggi, seperti mesin pengeluaran tiket, butang lif, dan susur tangan dibasmi kuman setiap dua jam dengan penyelesaian peluntur. Malah penapis penghawa dingin di kereta api dibasuh dan diganti dengan lebih kerap daripada sebelumnya. 

(Ihsan dari MTR) 

Di Lapangan Terbang Antarabangsa Hong Kong (HKIA), salah satu hab perjalanan tersibuk di Asia, Robot Sterilization Intelligent (ISR) telah digunakan untuk mensterilkan kuman dan virus menggunakan gabungan teknologi cahaya UV, muncung semburan 360 darjah dan penapis udara. Teknologi-teknologi ini telah dibangunkan di Hong Kong, tetapi robot-robot ini hanya digunakan di hospital sebelum ini. HKIA adalah lapangan terbang pertama di dunia menggunakan ISR dalam persekitaran bukan klinikal. 

Perjalanan Selamat 

Kebanyakan pemandu teksi hari ini memandu dengan topeng muka sebagai penghormatan terhadap penumpang mereka, dan banyak teksi mempunyai botol pembersih tangan yang dipasang di belakang kerusi pemandu untuk kemudahan dan kegunaan para penumpang mereka. Bukan itu sahaja, syarikat bas dua tingkat KMB telah mula memasang dispenser pembersih tangan di dalam bas, serta di pelbagai stesen. Bas KMB juga membentangkan alas lantai yang disembur dengan penyelesaian peluntur untuk memudahkan pembersihan kasut penumpang ketika mereka melangkah masuk ke dalam bas. 

Kredit: Art Central: WHYIXD, Channels, 2019  Ihsan Artis dan Da Xiang Art Space

Penyelesaian Kreatif 

Walaupun terdapat banyak pembatalan, penganjur-penganjur di bandar ini telah menyediakan Pelan B untuk membolehkan para tetamu merasai kegembiraan perhimpunan sebenar atau perhimpunan sosial dengan jumlah orang ramai yang minimum. 

Art Basel Hong Kong 2020 yang terkenal di dunia menukar pameran fizikal dengan Ruang Tontonan Dalam Talian, mempamerkan lebih daripada 2,000 kepingan seni dari 235 galeri dari seluruh dunia. Ruang tontonan dalam talian adalah satu kejayaan besar, dengan lebih daripada 250,000 pengunjung dalam talian secara keseluruhannya. Art Central, satu lagi pameran seni berskala besar, mengambil jualan dalam talian menerusi laman web yang membolehkan pelawat dengan mudah memilih lebih daripada 500 karya seni oleh artis, peserta pameran, saiz, harga dan jenis medium. Galeri maya yang lain seperti Yayasan Seni K11, Sotheby's Hong Kong dan M + Koleksi Beta juga tersedia untuk memastikan komuniti seni berhubung dan disantuni. 

Kredit: Art Central: Fujisaki Ryoichi Meltism #28, 2019. Ihsan Artis dan Maruido Japan

Bantuan Artistik 

Sementara itu, Asia Society Hong Kong telah bekerjasama dengan The Hong Kong Art Gallery Association untuk menganjurkan Pameran Arca selama satu bulan, yang menampilkan seni dari galeri antarabangsa dan tempatan serta program sehari bersama Program Art Talk yang disiarkan secara strim langsung di Facebook. Platform Komuniti, ART Power HK tampil tahun ini untuk merapatkan jurang dalam kalendar seni disebabkan oleh koronavirus dan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan menganjurkan satu siri acara dan perbualan yang menarik secara dalam talian. 

Berpegang teguh kepada semangat sukakan jenamanya, Douglas Young, rantaian gaya hidup G.O.D. (Goods of Desire), mengingatkan masyarakat untuk terus positif di tengah-tengah pandemik COVID-19 dengan melancarkan rangkaian topeng muka kain yang terdapat dalam pelbagai warna dan reka bentuk unik. "Sememangnya, ianya hanya topeng fesyen, tetapi saya mahu menyuntik ciri-ciri komedi bagi membantu orang ramai mengurangkan tekanan dalam keadaan sekarang ini," kata Douglas. "Saya akan terus menghasilkan lebih banyak reka bentuk dan fungsi topeng yang inovatif untuk menggalakkan orang ramai kekal positif." 

Diilhamkan daripada budaya bersemangat Hong Kong dan dibuat dalam negeri di bengkel G.O.D., topeng yang boleh dibasuh dan boleh digunakan semula bukan hanya membantu kekurangan topeng di seluruh dunia, tetapi juga mengekalkan orang-rang seni kraf untuk terus bekerja. Topeng, yang direka dengan saku untuk memasukkan penapis, juga merupakan alternatif yang mesra alam bagi kegunaan harian. 


Pengetahuan adalah Kuasa 

Di barisan perlindungan kesihatan, Pusat Perlindungan Kesihatan menyediakan buletin berita pengesanan kes secara komprehensif di laman webnya (https://chp-dashboard.geodata.gov.hk/covid-19/en.html) untuk menyediakan penduduk dengan berita terkini berkenaan koronavirus. 

Bersama-sama Tabah 

Dengan pelbagai strategi inovatif dan pendekatan yang proaktif, Hong Kong setakat ini telah dapat bergerak ke hadapan secara agak perlahan, stabil dan meminimumkan gangguan sepanjang wabak koronavirus. Walaupun ketidakpastian pada hari-hari yang akan datang, penduduk Hong Kong telah menunjukkan keupayaan mereka untuk bersatu dan bekerja melalui situasi yang sukar dengan tekad dan semangat masyarakat. Dalam waktu-waktu seperti ini, tindakan kolektif ini benar-benar menjadikan Hong Kong berbeza.

Comments

Popular posts from this blog

WESTLIFE BAKAL KEMBALI KE MALAYSIA UNTUK KONSERT WESTLIFE THE HITS TOUR 2024 DI RESORTS WORLD GENTING