SINGLE BAHARU A. NAYAKA “WAKTU TIBA” BERTEMAKAN “SELF-LOVE”


Bintang baru dari Jakarta Selatan, A. Nayaka telah mendapat kesedaran mengenai pentingnya cinta kepada diri sendiri (self-love) melalui pengalaman dalam perhubungan lalu. Single barunya "Waktu Tiba", yang diterbitkan oleh SonaOne, rakan lama Nayaka yang juga seorang produser menterjemahkan kesedaran ini dalam trek dwibahasa, yang pertama untuk Nayaka. Tampak jelas lagu ini menyoroti kisah silam Nayaka, pengenalan tentang dirinya dari akar umbi ditekankan dalam lirik lagu - melenyapkan perasaan ketidakselesaan terhadap diri sendiri yang dialami ketika berada dalam hubungan romantis. 

Bermula dengan kord gitar yang sederhana, lagu itu kemudian melantunkan lirik Nayaka - yang menyatakan bahawa sudah tiba masa untuk pasangannya pergi. Kata-katanya seiring dengan sikap seseorang yang tidak lagi ambil peduli tentang perkara indah yang pernah dialami ketika sedang hangat bercinta, ditambah dengan hasil kerja SonaOne yang mantap membuatkan kita terfikir – wujudkah cara yang ‘terbaik’ untuk memutuskan hubungan? 

"Saya selalu membayangkan lagu seperti ini untuk Nayaka tetapi tidak pernah berpeluang untuk berkongsi idea itu. Selepas mengharungi satu malam yang panjang di studio dengan tidur yang tidak cukup, keesokan harinya ketika kami kembali bekerja, kami tahu apa yang harus dilakukan, dan selebihnya adalah sejarah,” kata SonaOne mengenai pengalamannya semasa menghasilkan “Waktu Tiba.” 

Video muzik animasi lagu ini diarahkan oleh Eddie Edzuan dan direka oleh Cwnddien dari 33.3 Studios, di kala krisis wabak Covid-19 melanda dan terdapat kekangan untuk melakukan perjalanan. Naratif yang berulang dalam video muzik ini membangkitkan semangat untuk membebaskan diri dari kesuraman yang Nayaka alami dalam hubungan masa lalunya, meskipun masih dihiasi palet warna yang ceria. 

Nayaka ingin memecahkan halangan di Indonesia dalam menghasilkan lagu-lagu berbahasa Indonesia-Inggeris yang berkualiti tinggi. "Saya percaya itu adalah langkah seterusnya dalam evolusi saya sebagai pemuzik. Menulis lagu dwibahasa bukanlah sesuatu yang mudah, tetapi melakukannya sambil menjadikan lagu itu menarik lebih mencabar,” katanya. 

Nayaka telah menyahut cabaran ini dengan “Waktu Tiba”, menyampaikan emosi kompleks yang disalurkan di dalam busur, menunggu masa untuk dilepaskan oleh telapak tangan. Perjalanan yang ingin dikongsi adalah "Waktu Tiba" mendorong kematangan diri – Bukan hanya untuk ketika hari esok tiba, tetapi juga untuk hari ini dan sekarang. 

Tunggu apa lagi. Strim "Waktu Tiba" A. Nayaka sekarang di semua platform digital.

Semua DSPs: https://lnk.to/ANayakaWaktuTiba

Pre-save & Pre-add: https://lnk.to/WaktuTibaPresave

Nantikan music video di A. Nayaka’s YouTube channel pada 2 Oktober jam 9 malam waktu Malaysia. 

Comments

Popular posts from this blog

WESTLIFE BAKAL KEMBALI KE MALAYSIA UNTUK KONSERT WESTLIFE THE HITS TOUR 2024 DI RESORTS WORLD GENTING