7 CARA MENGHADAPI BEKAS PASANGAN BIPOLAR

 

Baru-baru ini, berita selebriti telah didominasi oleh kisah perceraian Kim Kardashian dan Kanye (atau Ye). Secara ringkasnya, apa yang telah diketahui ialah; Kanye telah menuduh Kim menculik anak-anaknya atau menghalangnya berjumpa dengan mereka, mengkritik hubungan Kim dengan teman lelakinya, Pete Davidson, mempersoalkan kemahiran keibubapaannya, menghina Pete berulang kali di media sosial dan meminta pengikutnya menjerit kepada Pete atas pihaknya. Selain itu, Kanye percaya bahawa dia sedang berjuang untuk keluarganya dan Tuhan akan mempertemukan dia dan Kim kembali.

Kanye sebelum ini bersikap telus tentang gangguan bipolarnya, dan berkata dia telah berhenti mengambil ubat-ubatannya.

Secara amnya, Kim berdiam mengenai isu ini di media sosial, kecuali satu siaran di mana dia mengatakan Kanye menjadikan pengasuhan bersama “amat sukar”.

Di bawah ialah perbualan dengan pensyarah Psikologi di Taylor’s University, Pang Chia Yee, yang juga merupakan pakar dalam pskilogy bidang seks dan perhubungan.

1. Bagaimanakah anda boleh mengetahui jika pasangan anda menghidap bipolar disorder? Apakah antara tanda-tanda atau gejala yang perlu diberi perhatian?

Pertama sekali, kita perlu memahami bahawa bipolar disorder adalah spektrum, bermakna ia boleh berkisar dari ringan hingga teruk. Terdapat juga beberapa jenis gangguan bipolar mengikut DSM-V (Manual Statistik Diagnostik - Edisi Kelima). Secara amnya, pesakit bipolar akan mengalami perubahan emosi yang ekstrem, daripada kegembiraan yang melampau (juga dikenali sebagai mania) kepada suasana hati rendah yang melampau (seperti yang dikenali sebagai kemurungan) - atau sebaliknya, dengan kehadiran suasana hati "norma" di antara kedua-dua ekstrem tersebut.

Beberapa gejala yang mungkin perlu diperhatikan ialah:
  • Penyalahgunaan alkohol atau dadah
  • Perbelanjaan impulsif
  • Perubahan emosi yang kerap
Walau bagaimanapun, dalam konteks perhubungan, adalah lebih sukar bagi anda untuk mengenal pasti bahawa pasangan anda mengalami bipolar disorder berbanding dengan pihak ketiga. Gangguan mental seperti ini memerlukan diagnosis profesional dan untuk menggelakkan melabelkan pasangan anda dengan salah.

2. Adakah anda boleh mengatakan bahawa perkara yang Kanye lakukan kepada Kim (dan Pete) sekarang adalah simptom bipolar, atau adakah orang salah memahami?

Berdasarkan apa yang ditunjukkan di media sosial, ia menunjukkan gejala bipolar. Bagaimanapun ia tidak boleh disimpulkan semata-mata berdasarkan media kerana mungkin terdapat fakta dan butiran lain yang tidak diketahui.

3. Apa yang menyebabkan kondisi bipolar? Apakah pencetus yang akan 'mencetuskan' episod?

Terdapat beberapa faktor risiko yang boleh menyebabkan gangguan bipolar, seperti tekanan persekitaran, genetik (anda mungkin menemui ahli keluarga yang mengalami gangguan ini jika anda mengesan sejarah keluarga anda), ketidakseimbangan kimia dalam badan, atau perubahan dalam otak.

Contoh pencetus adalah tekanan emosi, kurang rehat atau tidur, keretakan dalam perhubungan atau perceraian, alkohol, dadah, cuaca (musim sejuk lebih cenderung untuk menyedihkan), kehamilan (yang menyebabkan perubahan hormon), kehilangan pekerjaan, kehilangan apa-apa jenis, tekanan kewangan, dan faktor persekitaran seperti pandemik COVID-19.

4. Jika anda mempunyai hubungan yang komited dengan seseorang yang mempunyai gangguan bipolar, apakah yang boleh anda lakukan untuk membantunya dan berusaha ke arah hubungan yang kukuh?

Kenal pasti perkara yang mencetuskan mereka dan semoga mereka akan jujur dan terbuka kepada anda dan berkongsi suka duka mereka. Jangan terasa atau menyalahkan diri sendiri apabila mereka berada dalam satu keadaan emosi yang melampau.

Ia juga membantu untuk:
  • Menggalakkan pasangan anda untuk mendapatkan bantuan profesional
  • Terima dan fahami had anda sendiri
  • Bersabar
  • Berusaha untuk memahami dan mengetahui lebih lanjut tentang gangguan/kesukarannya
Walaupun saya menggalakkan orang itu untuk memujuk pasangannya untuk mendapatkan bantuan profesional, stigma sosial atau kebanggaan diri boleh menjadi satu cabaran, kerana mungkin individu tersebut tidak mempunyai anggapan yang baik terhadap penyakit mental dan berasa malu untuk mendapatkan bantuan.

Beberapa tips untuk membantu memujuk pasangan yang disayangi ialah menunjukkan betapa bermakna terapi ini kepada perhubungan. Cara lain ialah memberitahu mereka bahawa anda tidak tahu bagaimana untuk menyokong mereka (yang mempunyai gangguan ) dan anda ingin tahu cara membantu mereka. Oleh itu, anda memerlukan 'bantuan' mereka dan anda bersedia untuk berada di terapi bersama mereka. Boleh juga ambil perhatian bahawa mencari ahli terapi yang sesuai adalah penting, jadi jika pasangan anda tidak 'klik' dengan ahli terapi atau pakar psikiatri, cari yang lain.

5. Katakan Kim ingin mendapatkan nasihat tentang perkara yang perlu dilakukan sekarang, apakah beberapa tips /langkah yang anda akan suruh dia lakukan?

Saya akan berkata untuk terus memastikan dirinya tenang.

Saya tidak pasti tentang hubungannya sekarang dengan Kanye, tetapi semoga dia boleh terus menjadi kawannya dan mengambil berat tentang perkara yang boleh mencetuskannya. Walau bagaimanapun, pada ketika ini, nampaknya apa sahaja tindak balas Kim, kemungkinan besar ia akan menjadi pencetus kepada Kanye – kerana itu, Kanye mengambil tangkapan skrin mesej-mesej mereka dan mendedahkannya di media sosial. Pada pandangan saya, saya rasa adalah lebih baik Kim tetap diam mengenai isu ini di media sosial. Lebih-lebih lagi dalam media sosial, orang ramai tidak kisah tentang niat anda semasa membuat kenyataan, tetapi tentang bagaimana pernyataan tersebut dipersepsikan - kerana pembaca akan sentiasa mentafsir makna mereka sendiri, dan membuat andaian mereka sendiri.

Sukar untuk mengatakan sama ada Kim harus terus terlibat atau bertindak balas kepada Kanye kerana jika Kanye bipolar, sama ada Kim membalas atau tidak, ia masih boleh menjadi pencetus kepada perubahan emosinya.

Saya akan menilai situasi dan keadaan semasa hubungan mereka, bukan dari perspektif media sosial tetapi sebagai individu. Adalah penting untuk mengambil berat tentang pandangan dan perasaan Kim terhadap Kanye sebagai seorang insan atau sebagai bapa kepada anak-anaknya.

6. Jika bekas pasangan yang mengalami penyakit bipolar atau mental mula menunjukkan pertindakan ganas terhadap kita, apakah yang perlu kita lakukan? Bagaimana kita boleh tahu jika ia telah mencapai tahap bahaya dan bantuan profesional/kaedah undang-undang diperlukan?

Sentiasa ingat bahawa keselamatan anda mesti diutamakan. Jika bekas pasangan anda yang mengalami penyakit gangguan bipolar atau mental mula menjadi agresif secara fizikal atau verbal kepada anda, anda perlu memaklumkan pihak berkuasa (pegawai polis), keluarga anda dan jiran. Bagi bantuan profesional, anda tidak perlu menunggu sehingga keadaan menjadi berbahaya untuk mendapatkan bantuan.

7. Saya mengenali orang yang panas baran dan naik marah secara tiba-tiba, dan mereka bertindak balas secara berlebihan terhadap isu-isu yang kecil. Adakah ini gejala gangguan bipolar?

Sukar untuk membuat kesimpulan hanya berdasarkan kenyataan ini, dan lebih banyak siasatan diperlukan. Kadang-kadang perangai ini disebabkan oleh faktor-faktor tertentu, seperti emosi/tekanan yang terpendam atau trauma yang dialami semasa kecil, dan mungkin tidak semestinya gangguan. Walau bagaimanapun, gangguan bipolar mungkin berkembang bergantung pada bagaimana tekanan ini telah memberi kesan kepada otak dalam jangka masa panjang.

Comments

Popular posts from this blog

WESTLIFE BAKAL KEMBALI KE MALAYSIA UNTUK KONSERT WESTLIFE THE HITS TOUR 2024 DI RESORTS WORLD GENTING

SERTAI KEMERIAHAN ’HELLO NU SENTRAL’ BERSAMA BINTANG TERHEBAT TEMPATAN PADA 27 APRIL INI!