VAN GOGH: THE IMMERSIVE EXPERIENCE: KINI TIBA DI RESORTS WORLD SENTOSA


Setelah mendapat sambutan yang menggalakkan di seluruh Eropah dan Amerika Syarikat (AS), pengalaman seni digital imersif 360 darjah, Van Gogh: The Immersive Experience, akan membuat kemunculan pertamanya di Asia Tenggara pada tahun 2023, dengan pembukaan di Singapura untuk kali pertama di Resorts World Sentosa (RWS), B1 Forum. Pengalaman seni digital yang sangat menarik dan menakjubkan ini diterajui oleh H&B dengan kerjasama Exhibition Hub, Fever, dan RWS.

Perancangan untuk Van Gogh: The Immersive Experience bermula pada tahun 2016 dan sejak itu, pengalaman ini, yang dinilai sebagai pengalaman imersif #1 oleh pembaca USA Today, telah berjaya mengembara ke pelbagai bandar di Eropah dan AS berkat pengeluar hiburan berjaya, Exhibition Hub dan Fever, platform penemuan hiburan terkemuka. H&B, sebuah syarikat aktivasi dan penglibatan generasi baru yang sebelum ini membawa Dale Chihuly: Kaca Bunga ke Singapura semasa wabak COVID-19, telah bekerjasama dengan Exhibition Hub, Fever, serta destinasi rekreasi gaya hidup mewah, RWS, untuk membawa pengalaman imersif Van Gogh yang sangat dinantikan ke Singapura.

"Salah satu impian H&B adalah untuk berkongsi keindahan seni dalam pelbagai bentuk dengan Singapura, dari patung dan lukisan, hingga pengalaman seni digital yang imersif." kata Michael Lee, CEO, H&B. "Kami sangat gembira untuk menganjurkan pameran unik ini dengan kerjasama Resorts World Sentosa, Exhibition Hub dan Fever, dan untuk membuat debut Van Gogh: Pengalaman Imersif di destinasi rekreasi gaya hidup premium di Asia Tenggara, Singapura."

Pengalaman seni digital 360 darjah ini terletak di dalam galeri-galeri yang mempunyai ciri-ciri tersendiri di dalam ruang luas yang melebihi 17,000 kaki persegi. Pameran ini menjemput para pengunjung untuk mendalami lebih daripada 300 sketsa, lukisan dan gambaran karya Vincent Van Gogh, dan menyelami dunia dan hasil karya kehidupannya melalui projeksi digital skala besar dari lantai hingga ke siling dan seluruh permukaan dinding. Salah satu kemuncak utama pameran ini ialah kawasan projeksi pusat yang luas di mana projeksi digital menjadi paling menonjol, mencipta satu ruang yang menakjubkan di mana pengunjung boleh duduk dan mengalami keajaiban seniman Belanda tersebut dari setiap sudut.

Scott Peterson, Naib Presiden, Gaya Hidup, RWS, berkongsi: "Meletakkan tetamu pada keutamaan perniagaan, kami sedang memulakan pembaharuan tawaran pelancongan kami untuk meningkatkan daya tarikan destinasi RWS, sekali gus mengambil kesempatan ke atas permintaan tinggi pasca pandemik. Van Gogh: The Immersive Experience telah menawan tetamu di seluruh dunia dengan teknologi terkini dalam pengalaman seni-imersif. Kami gembira untuk memperkenalkan pameran yang menarik sebegini dengan rakan kongsi kami di rantau ini, dan juga membawa pengalaman interaktif yang terkenal kepada tetamu kami di Singapura dan dari seluruh dunia. Penganjuran pameran ini menandakan dedikasi teguh dan tidak berbelah bagi untuk membuka jalan dalam meningkatkan dan mengkurasi tawaran yang luar biasa untuk tetamu kami menikmati pengalaman gaya hidup yang tiada tandingan di RWS."


Pameran edisi Singapura ini turut mempersembahkan penampilan pertama dua segmen yang unik. Ini adalah kali pertama di dunia Van Gogh: The Immersive Experience akan menampilkan pameran seni tradisional Jepun gaya stempel dan cetakan kayu. Seni kuno pembuatan stempel kayu Jepun menjadi terkenal di Perancis pada tahun 1880-an, di mana Van Gogh melihat impak yang diberikan oleh bentuk seni oriental ini terhadap seni barat. Memiliki minat yang tinggi dalam gerakan Japonisme, ia mempengaruhi gaya seni lukisan Van Gogh, mencipta karya-karya agung seperti 'Geisha'.

Sebagai penghormatan kepada budaya Jepun, turut dipamerkan adalah upacara teh matcha yang asli, di mana tetamu dapat menikmati rasa matcha segar selesai tamat upacara tersebut. Upacara teh matcha juga merupakan proses tradisional yang telah lama terpahat dalam budaya Jepun selama beribu-ribu tahun, sebagai bentuk seni unik yang dikaitkan dengan prinsip 'Wabi-Sabi'. Bagi pertama kalinya di seluruh dunia, Van Gogh: The Immersive Experience membawa pengalaman ini kepada tetamu, memberi tumpuan kepada hospitaliti Jepun dan bentuk seni dalam proses tersebut.

Pengalaman Realiti Maya (VR) yang unik menawarkan pandangan ke dunia Van Gogh yang tiada tandingan. Pengalaman VR berbilang-deria yang eksklusif kepada Van Gogh: The Immersive Experience, membolehkan pengunjung meneroka perjalanan selama sepuluh minit yang tidak dapat dilupakan - “A Day in the Life of the Artist,” di mana inspirasi di sebalik beberapa karya tercinta Van Gogh terungkap, termasuk Vincent’s Bedroom at Arles dan Starry Night Over The Rhone River.

Mario Iacampo, CEO dan Pengarah Kreatif Exhibition Hub berkata, 'Tumpuan kami terhadap pengalaman imersi-total bermula dari detik anda memasuki dan berkekalan dengan anda lama selepas anda keluar. Cara yang sama sekali baharu untuk mengalami seni ini memberi pengunjung kami satu kefahaman yang lebih mendalam tentang kepintaran Van Gogh dalam zaman yang melangkaui masa.'

Di studio lukisan, hasil karya tetamu menjadi sebahagian daripada pertunjukan, di mana pengunjung boleh menjadi seniman sendiri melalui penciptaan yang unik atau mencipta semula karya seni dari pameran yang memberi inspirasi terbesar kepada mereka. Bukan sahaja mereka boleh mencipta karya seni sendiri, mereka juga boleh mengimbas kod bar on-site dan menukarkannya kepada representasi digital lebih-besar-dari-kehidupan yang boleh digunakan sebagai latar belakang foto eksklusif mereka."

Selepas mengunjungi pameran dan mengalami seni dalam pelbagai bentuk, pengunjung juga boleh menikmati satu set pilihan pengalaman tambahan, termasuk kafe tematik yang menawarkan pastri dan manisan Janice Wong, serta barangan eksklusif pameran. Terdapat juga pelbagai aktiviti dan program untuk semua peringkat umur, dari kelas yoga hingga sesi ‘art jamming’ dan banyak lagi!

Van Gogh: The Immersive Experience akan dibuka kepada orang awam bermula dari 01 Mac 2023. Tiket boleh didapati sekarang dengan harga bermula dari S$15 untuk kanak-kanak dan S$24 untuk dewasa. Sila layari https://vangoghexpo.com/singapore/untuk maklumat lanjut.

Comments

Popular posts from this blog

SUNWAY MALLS MERAIKAN ULANG TAHUN KE-50 SUNWAY GROUP DENGAN PENUH GILANG DI SELURUH NEGARA

X-CHANGE: ASTRO ORIGINALS YANG PERTAMA HIMPUNKAN PELBAGAI BAHASA, MENGGABUNGKAN GENRE AKSI, JENAYAH & ROMANTIK

KEMPEN ‘MEMPERKASAKAN IMPIAN WANITA’ SUNSILK BERJAYA MENJANA RM100,000 UNTUK SOKONG WOMEN OF WILL

BAWAH PAYUNG AWAN - GANDINGAN ISTIMEWA NABILA RAZALI, BEN AMIR DAN NELISSA NIZAM