FESTIVAL FILEM IRAN 2024 KE MALAYSIA BAKAL BAWAKAN 6 FILEM TERKEMUKA IRAN


Pusat Kebudayaan Iran di Kuala Lumpur dengan penuh keterujaan mengumumkan kembalinya Festival Filem Iran 2024 ke Malaysia, berlangsung dari 29 Februari hingga 10 Mac 2024. Acara kebudayaan yang menarik ini akan mempersembahkan enam (6) filem Iran terkemuka, memberikan penonton Malaysia gambaran tentang dunia filem Iran yang pelbagai dan berwarna-warni. 

Festival Filem Iran 2024 membina kejayaan edisi 2018, yang mendapat minat besar dan maklum balas positif daripada orang ramai. Festival 2018 menyaksikan lebih daripada 2,800 peserta dan kadar sambutan sebanyak 87%, sementara edisi 2024 menjanjikan pengalaman yang lebih mendalam dan menarik bagi peminat filem Malaysia. Festival tahun ini bertujuan untuk mengukuhkan lagi ikatan budaya antara Iran dan Malaysia dengan mempromosikan filem, seni, dan budaya Iran. Festival ini dianjurkan oleh Pusat Kebudayaan Iran di Kuala Lumpur dan disokong oleh Kedutaan Besar Republik Islam Iran di Malaysia. 

"Festival Filem Iran 2024 adalah peluang hebat bagi rakyat Malaysia untuk lebih mengenali budaya dan masyarakat Iran," kata Dr. Habibreza Arzani, Atase Kebudayaan Iran di Malaysia. 

"Kami bersemangat untuk mempersembahkan yang terbaik daripada filem Iran kepada penonton di Malaysia." 

Sorotan Festival Filem Iran 2024

Enam filem menarik: Festival ini menampilkan pilihan filem yang pelbagai, termasuk drama, thriller, dan karya sejarah, menawarkan sesuatu untuk semua penonton. 

• "Henas" sebuah drama berbentuk biografi berdasarkan kisah benar seorang wanita yang menentang keterlibatan suaminya dalam program nuklear Iran. 
• "The Painting Pool" gambaran yang menyayat hati tentang sebuah keluarga yang mengharungi cabaran penyakit mental. 
• "Track 143" sebuah drama perang yang kuat dan emosional yang mengeksplorasi tema pengorbanan dan ketahanan. 
• "Bodyguard" filem aksi mengujakan tentang seorang pengawal badan yang diberi tugas melindungi tokoh politik yang tinggi. 
• "No Prior Appointment" sebuah drama menyentuh hati mengenai seorang wanita yang kembali ke Iran selepas 30 tahun untuk menghadapi masa lalunya. 
• "Today" filem yang memenangi anugerah mengikuti seorang pemandu teksi yang membantu seorang wanita hamil dan menghadapi pertemuan tak terduga di hospital. 

Tayangan awam PERCUMA: 

Semua penayangan adalah percuma, dengan tiket boleh didapati secara dalam talian secara percuma oleh orang awam pada 22hb Februari bermula dari jam 12 tengah hari. Tiket juga boleh didapati di kaunter tiket di pawagam GSC yang terlibat. 

 Lokasi yang selesa: Festival ini akan berlangsung di tiga pawagam GSC iaitu di GSC Mid Valley dan GSC IOI City Mall Putrajaya bermula 29hb Februari, 2024 (4 hari) di Lembah Klang dahulu, sebelum bergerak ke utara ke Pulau Pinang: GSC Gurney Plaza, Pulau Pinang dari 7hb hingga 10hb Mac 2024 (4 hari). 

 Kemunculan khas barisan pelakon: Pelakon dan pengarah Iran terkenal, Behrouz Shoeibi (pengarah "No Prior Appointment" dan pelakon dalam "Henas") dan Puan Narges Abyar (pengarah "Track 143"), akan hadir di pelancaran festival di Kuala Lumpur dan Pulau Pinang, masing-masing. 

 Upacara pembukaan: Festival akan bermula dengan upacara pembukaan gilang-gemilang di GSC Mid Valley pada 27hb Februari, diikuti oleh upacara pembukaan di Pulau Pinang pada 6 Mac untuk tetamu yang dijemput. 

Festival Filem Iran 2024 menjanjikan pengalaman budaya yang memukau, memberi peluang kepada penonton untuk: 
• Menerokai keindahan dan kedalaman filem Iran. 
• Memperolehi pandangan tentang budaya dan masyarakat Iran. 
• Menikmati filem yang merangsang pemikiran dan menghiburkan. 
• Menjalin hubungan dengan pembuat filem dan artis Iran. 

Untuk maklumat lanjut mengenai Festival Filem Iran 2024 di Malaysia, sila layari saluran berikut: • Kedutaan Besar Republik Islam Iran di Malaysia: https://malaysia.mfa.gov.ir/en 

• Pusat Kebudayaan Iran di Malaysia: https://www.facebook.com/IranCulturalCenterMalaysia/ 
• Laman web GSC: https://www.gsc.com.my 
• Platform media sosial GSC (Facebook,TikTok, Instagram): 

Comments

Popular posts from this blog

THE EXPERTS - FILEM AKSI HEIST YANG DINANTIKAN 2024, TAMPILKAN BARISAN PELAKON HEBAT TANAH AIR

COLGATE OPTIC WHITE PURPLE: UBAT GIGI PEMUTIH UNGU PERTAMA COLGATE