NESTLÉ LANCAR KEMPEN “SAFE WATER, SAFE COMMUNITIES”



Nestlé Malaysia berganding bahu dengan Yayasan Keamanan Global (Global Peace Foundation – GPF) hari ini untuk melancarkan projek Safe Water, Safe Communities yang bertujuan untuk membekalkan air bersih kepada kumpulan masyarakat yang memerlukan.

Inisiatif ini akan menghulurkan bantuan kepada lima perkampungan di Tasik Chini, Pahang untuk memasang sistem penapisan air yang akan membekalkan air bersih kepada lebih 650 orang. Sistem penapisan air ini menggunakan teknologi rekaan Swiss yang diluluskan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia, yang mampu membasmi bakteria dan menyediakan bekalan air yang selamat dan bebas bahan kimia kepada masyarakat.

Nirmalah Thurai, Pengarah Eksekutif Hal Ehwal Korporat Kumpulan, Nestlé Malaysia, berkata, “Air ibarat nadi kehidupan dan bekalan air yang bersih dan selamat ialah hak asasi manusia. Ia merupakan keperluan untuk masyarakat hidup dan berkembang maju. Walau bagaimanapun, terdapat penduduk pedalaman di Malaysia yang mempunyai sumber bekalan air bersih yang terhad kerana lokasi mereka yang jauh dan kurang kelengkapan untuk membersihkan air mereka.”

“Kami sukacita untuk melaksanakan projek ini bersama rakan usaha sama kami, GPF, yang akan membolehkan kami meningkatkan kualiti hidup masyarakat ini dengan membekalkan air bersih secara lestari,” tambahnya.

Dr Teh Su Thye, Ketua Pegawai Eksekutif Yayasan Keamanan Global mengulas, “Kami gembira untuk berganding bahu dengan Nestlé dan menerajui projek ini untuk membekalkan air bersih kepada masyarakat Orang Asli yang kurang menerima kemudahan. Berbekalkan komitmen kukuh Nestlé terhadap usaha membekalkan air yang bersih dan selamat, kami harap kerjasama kami akan dapat memberikan kesan positif kepada masyarakat dan insan di seluruh Malaysia.”

Usaha sama antara Yayasan Keamanan Global dan Nestlé Malaysia bakal menyaksikan pemasangan sistem penapisan air di beberapa perkampungan, diikuti oleh aktiviti penglibatan masyarakat dan program latihan Air, Pembersihan dan Kebersihan (WASH) untuk kanak-kanak dan dewasa bagi meningkatkan kesedaran tentang betapa pentingnya mengutamakan kebersihan diri.

Kerja pemasangan penapis dan aktiviti penglibatan masyarakat akan diadakan dari bulan September hingga Disember 2018.

Comments

Popular posts from this blog

WESTLIFE BAKAL KEMBALI KE MALAYSIA UNTUK KONSERT WESTLIFE THE HITS TOUR 2024 DI RESORTS WORLD GENTING